|
|
|
|---|---|
| Hej! Köpte mig en e39 523i -97 för en vecka sedan. Och Funderar hur man vet om det är automatisk höjd reglering utav lyktorna på den. Bilen har dom gamla lyktorna med Xenon "utan angel eyes" i just nu. Och jag skulle vilja byta till faceliften som kom -00 nångång med angel eyes. När jag startar bilen så ser jag hur lyktorna rör sig ner och upp automatiskt. men betyder det att jag har den där automatiken som krävs för att ha Xenon ljus lagligt? | |
|
Det borde det göra, ja. Min -99 (alltså pre-facelift) har Xenon fabriksmonterat, och beter sig på samma sätt. Du bör även ha nivågivare på höger fram och bak länkarmar har jag för mig, som ser till att reglera efter hand, under drift. -- Markus |
|
| Du säger det? Skönt att höra. Okej När slog Xenon ljuset ut i marknaden då? trodde det var början på 00-talet jag. Därför jag var lite osäker med. | |
|
Motorstyrd höjdjustering (ljusviddsreglering) på strålkastarna fanns på E39 sedan start -96, xenonljus likaså (mot hyfsad extrakostnad...) Detta introducerades redan på E38 lite tidigare. Så motorer som rör lyktorna ner-upp varje gång du slår på ljuset kan du ha även med halogenlampor, och följaktligen utan givare ute på hjulupphängningen, dvs manuell reglering. Du har då en liten ratt inne på panelen, likadan som dimmerreglaget vid ljusomkopplaren, men på andra sidan rattstången. Om inte så har du säkert automatisk reglering. FP |
|
|
Jaha. Jag trodde inte den manuella regleringen gjorde självtestet. Alltid lär man sig något :) -- Markus |
|
|
Jodå, den kör en kalibrering varje gång man slår till lyset, det är bara skillnad på input av börvärdet, från en ratt inne på panelen eller från givare ute vid två av hjulupphängningarna. På eftermonterade satser från Hella är det endast en (höger bak) hjulupphängning som ger börvärde till regleringen. För att komplicera till det ytterligare, det finns (fanns) bilar under en kort period, både BMW och andra, som levererades från fabrik med xenon utan automatisk ljusviddsreglering och strålkastarspolning. Fråga mig hur jag vet... men jag har haft min E39 hos bilprovningen varje år i 10+ år nu med xenon, manuell reglering och utan spolning... Inte alldeles utan diskussioner några gånger, nytt folk osv, men allt löser sig till slut. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.