|
|
|
|---|---|
|
Hej. Är ny här på autopower och har just köpt min första BMW. Bilen är en e46 328 Touring. Angående kliman: Jag kan inte ställa fläkten på bara vindrutan utan att fläkten går för fullt. Det är ju en avfrostningsfunktion, det förstår jag. Men om det tex regnar så vill jag kunna köra fläkten på vindrutan för att få bort imma men ställa fläkten manuellt, men då går den över till att blåsa lite överallt. Är det nåt fel? Eller gör jag fel? Har kollat instuktionsboken men jag är ingen hejjare på tyska ;) Kan tillägga att jag aldrig ägt en bil med riktig klimatanläggning förut :) Angående fjädrar: Bilen är sänkt. 30/30 enligt tidigare ägare. Men jag har 19" med 245 bak på sommarhjulen. Och då tar bakdäcken i nånstans i hjulhusen i större gupp. Den går som ett strykjärn på motorväg men här har inte vägarna riktigt samma standard. Då tänkte jag byta till förstärkta orginalfjädrar bak (har dragkrok). Men måste jag byta även fram? Vill inte ha nåt epastuk på den, men 30 sänkning fram, och org. bak kanske inte är så farligt? Nån som vet eller har nåt tips? Mvh Didde | |
|
Jaha. Har kört med ACn av hela tiden. Trodde inte den gjorde nån skillnad då det inte är varmt ute. Men då har man lärt sej nåt nytt :) Tackar. Dock kvarstår fjäderfrågan. |
|
|
Kör ALLTID med ac på, det kommer inte bli kallt inne i bilen om du har "rätt" temperatur. Dessutom förhindrar man att packningar torkar ihop och orsakar läckage och därmed ett ac-system som måste lagas för dyra pengar. BMW brukar alltid vara högre fram än bak så jag tror det kan bli bra om du kör utan sänkning bak. Jag köpte en 40/20 sänkning till min 330 E46 som resulterade i att bilen ändå blev högre fram än bak. Jag testade då att sätta originalfjädrarna bak igen och då blev det visserligen att bilen lutar LITE mer fram än bak så en 40/10 eller 30/0 sänkning hade nog vart det bästa men det blev definitivt inget EPA stuk som så. |
|
|
Byt till m-sportfjädrar kanske? Borde bli 1.5 cm högre bak och kanske lite hårdare om du har tur. Många sänkfjädrar matchar originalchassit i hårdhet, de är rätt mjuka. Att bara ha bilen 30 mm lägre fram ger nog inget direkt epastuk annars, dessa bilar är rätt höga fram till att börja med. Ser det såpass illa ut får du väl köpa på dig andra fjädrar fram också :) |
|
|
Ok. Då får det bli AC på hädanefter. Även om det är typ 25- på vintern? Ja nu är bilen mkt högre fram än bak. Är det BMW som gäller om man ska få tag på M-sport fjädrar? Hur stor skillnad i hårdhet är det på M- och orginal? Som det är nu så får jag knappt in pekfingret mellan däck och skärmkant bak. Räcker det då med M-fjädrar? |
|
|
Jag stänger aldrig av AC.n oavsett hur kallt det är. Man styr ändå kylan/värmen med hjälp av temp.vredet så om du har den ställd på 22 säger vi då kommer det ju 22 gradet varm luft. Stället du den på 16 så kommer det 16 grader kall luft osv. Jag hade börjat med att sätta dit original bak och sett hur det blivit innan jag köpt fler fjädrar. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Köpte förstärkta fjädrar originalhöjd för typ 300 kr styck på Ebay. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.