|
|
|
|---|---|
|
Är på väg att köpa en 318d 2010 av en till synes mycket seriös säljare som säger att bilen endast har en elektronisk servicebok, dvs han har inget att visa upp på papper. Jag har någonstans hört att BMW slutat med traditionell bok till F30 men nog borde det finnas till denna bil? Eller kan förförre ägaren (som var en BMW-handlare) ha infört detta på denna bil 2012 när den såldes till nuvarande ägare? Det var ju i den vevan som det infördes på F30. Men det låter ju märkligt att man börjar med bok och sedan slutar stämpla/slänger boken och går över till digital historik bara för att F30 fick det då. Kan man via BMW-verkstad får uppgift om utförd service? Eller går det att se historiken i färddatorn, och i så fall hur? | |
|
Fullständigt struntprat. Den ska ha en fysisk servicebok. Dessutom lämnar verkstaden kvitto/faktura samt beskrivning på utförd service som den seriösa ägaren sparar. Välj en annan bil! Länka gärna så att du kan varna andra för bilen/säljaren. |
|
|
Det kan ju va så att säljaren har dålig koll, innan man börjar varna och anta att han är satan själv så upplys han om att det faktiskt ska finnas en servicebok. Om du vill ha bilen kan det vara värt att ringa BMW och fråga om service är utförd och vid vilka miltal, det tar inte så lång tid. Det är ju inte första gången en säljare har haft dålig koll. |
|
| Köp inte .... Riktig FYSISK bok ska medfölja bil | |
| Hur långt har bilen gått ? | |
| Är ni inte lite hårda nu? Bilen är tre år, svensksåld och har gått 4500 mil. BMW -verkstaden har verifierat att den är servad där. En ny servicebok går att återskapa för 250 kr enl verkstaden. Skicket är perfekt och ägaren som sagt seriös. Vad har jag att vara rädd för? | |
|
Problemet är att säljaren försöker påstå något felaktigt. Är det medvetet så finns risk att han ljuger om andra saker också. Men jag håller med dig att risken med en sv.såld 4500 milare inte är så jättestor. Be BMW göra utdrag på alla gjorda servicar, skaffa en ny service och be dem stämpla den. ------- //Lövet |
|
| Finns såklart ingen anledning att skippa bilen om servicen är verifierad via BMW. | |
|
Andreas satte huvudet på spiken. En "mycket seriös säljare" har fullständig koll på servicebok, kvitton och historik. För min egen del ringer flera varningsklockor. Eftersom bilen är en 2010 har den förmodligen nyligen besiktigats för första gången. Har den gått orimligt långt sedan besiktningen jämfört med tidigare? Om säljaren nu medvetet ljuger som serviceboken finns det som sagt risk att han gör det om annat också. |
|
| Nej, den är besiktigad i somras och har gått 600 mil sedan dess. Det är rimligt med tanke på hur långt han hade kört dessförinnan, mellan inköp, service och besiktning. Får inte vibbar att han ljuger utan är snarare okunnig. Eller så ligger serviceboken inklämd bakom manualen i handskfacket... Vi får se när jag tittar på den senare idag. | |
|
Jag hade inte varit rädd om BMW verifierar serviceingreppen och ordnar en ny fysisk bok med stämplar. Det står bilens dåvarande miltal vid resp servicetillfälle. Lycka till! |
|
|
Autopower är skitduktiga på att direkt skrika: KÖP INTE, LURENDREJERI VARNA ANDRA. Visst det kan stämma i andra fall men så fort ngn har ngn fråga om ngt liknande så skriks det om import och skruvade mätare osv...som om svenska bilar inte är skruvade? Det verkar bara handla om en okunnig säljare, om du kollat upp milen och allt verkar stämma så fattar han nog bara inte bättre. Det finns gott om folk som inte ens vet att bilen ska servas, jag har mött dem när jag jobbade på BMW. Sitt ner i båten, ta några djupa andetag och se till båda sidorna på myntet innan ni gör en slutsats om att säljaren försöker luras. Som sagt, kan säkert va så i vissa fall men det verkar inte så i detta fallet. |
|
|
Dani, just nu är det bara du som skriker saker om importbilar. Jag har också arbetet ett antal år på BMW. Tillräckligt för att se baksidan av "seriösa säljare". Bortförklaringar ang serviceboken är en av varningsklockorna. Därför ville jag helt enkelt höja ett varningens finger. Om allt stämmer med denna bil, vilket jag verkligen hoppas, önskar jag lycka till. Antar att det är denna: Länk |
|
| Säljaren har hittat serviceboken i handskfacket, så allt är lugnt. | |
| Skönt att höra. Verkar vara en riktig virrpanna som inte ens har koll på när bilen besiktigades. (fel enl annons) | |
|
Haha OK bra tolkat mannen, kanske läge att inte få panik nästa gång och skriva som du gjorde. Ibland har allt en logisk förklaring, att skriva som du gjorde är att ta i åt helvete för mkt men OK jag lägger ner nu innan alla börjar gråta jättemkt :) Lycka till med bilen! |
|
|
"Säljaren har hittat serviceboken i handskfacket" - får mig att skratta... Men som sagt - bilen kan vara bra även om säljaren är ganska så hopplös... ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.