|
|
|
|---|---|
|
Hejhopp! Hur i hela världen tar man bort plastpanelerna på backluckans insida, vill komma åt kablaget till backluckan. Har redan haft sönder 1 plastklipp när jag bände lite... Hittade inga skruvar ska man börja med någon speciell panel? | |
|
Där finns kanske 6 stjärnskruvar. Om jag minns rätt inuti facket för triangeln bland annat. om panelen har en fördjupning så sitter där troligtvis en skruv. |
|
|
11skruvar! Fäll ut o häkta av verktygslådan. Bänd loss täckplasten vid torkaren (öppna glasrutan), här är två skruv. Skruva ur de andra på insidan och i verktygslådan. Nu hänger den i några svaga clips och inre sidolisterna. Dessa sitter iträdda i klädseln samt med tungor som sticker in i luckan. Stor risk att nedersta tungan av när du böjer/drar ut listen för att få loss bakluckeklädseln. |
|
| Bänd ut lampan o ta loss kabeln också. | |
|
Så jag måste ta bort alla paneler för att komma åt kablaget vid gångjärnet? |
|
|
För att bara ta bort för att se kablarna vid gångjärnen är det torx har jag för mig. Sedan sitter plastpaneler med klips på ovankant och sidorna på själva luckan som syns när du öppnat glasluckan. Likaså sitter en plastpanel vid bromsljuset på glasluckan som också sitter med clips. Tar du bort dessa har du kommit långt och kommer kunna se kablarna. Om brottet är längre in i bilen så kan du komma åt kablarna via högtalarna i taket. Mvh Martin |
|
| Aaahh. Jag syftade på hur ta bort stora klädseln. | |
| Tack! Ska försöka fixa det idag med krympstrumpor. Var är andra ändan kopplad i bilen? Hörde något om ovanför högtalaren i bagaget. | |
|
Kabelstammen fortsätter in i taket och där högtalarna sitter kommer man åt kabelstammen om så skulle behövas. Kan ju tex vara så att brottet på kabeln sitter så till att man inte kommer åt "utifrån" så att säga. Mvh Martin |
|
| Har inspekterat kablarna, tagit bort bromsljuset på shoppingluckan( det som inte fungerar) men hittar inga skador. Höll på att trycka kniven i spolarvätskaslangen dessutom.. :) Vilken färg har kabeln till det höga bromsljuset på shoppingluckan? | |
| Hittade äntligen kabeln som var av, svart och gul. Och det stämmer enligt elschemat för baklucka. Problemet är bara att jag inte hitta andra änden som går in i bilen utifrån. Måste nog demontera högtalaren och se om jag kan fiska fram den. Det var inte minsta skada på dom andra kablarna, och det såg ut som den blivit avryckt inte skavd. Hum... | |
| Hittat den andra änden nu bakom högtalaren i bagaget. tänkte skarva ovanför högtalaren ifall jag inte får igenom den gamla kabeln. Hur får man lättast igenom en kabel genom gummislangen? fästa den i ståltråd eller något liknande? | |
|
Gick det att "öppna" kabelstammen i utrymmet vid högtalarna? Kablarna går ju i "gummislangar" så att säga. |
|
|
Gummislangen börjar vid genomföringen ovanför högtalaren och slutar vid gångjärnet. Ovanför högtalaren var de bara ihoptejpade . Så ja det är öppet där. Har en novembet 2003 så kan vara ändrat |
|
| Då var arbetet avslutat. Slutade med att jag fick dra ny kabel utanför genomföringen, var helt omöjligt att få igenom nya kabeln. Körde 2 skarvhylsor, krympslang och sen rejält med eltejp över. Får se hur länge det håller men betydligt billigare än de 4000 BMW skulle ha för att fixa det. Tack för hjälpen alla inblandade! | |
| Ihoptejpade, hm, det måste jag kolla, har ändå monterat bort högtalare där bak (byte). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.