AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
873

Hur byta vv-slangen till oljestickans rör 528i -97 (M52)?

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Slangen som sitter på oljesticksröret försvinner in under insuget. När jag följer den med handen känner jag att den är helt trasig i änden som inte syns. Måste man bort med hela insuget för att komma åt att byta den? Jag känner ingen slangklämma. Är det bara att dra loss den och trycka dit en ny?
Det är väl nummer 6 här: Länk men jag känner som sagt ingen slangklämma som på bilden och det sitter inte heller någon i andra änden mot röret.

___

Min bil: Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag byter allt utom röret. En del har ju tydligen gjort det utan att riva insuget även om det är förbenat trångt.

___

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag bytte idag. Efter 2 minuter gav jag upp tanken på att göra det med insuget på plats (jag isolerade slang och rör också), så det tog hela dagen. Passade på att byta packningen till oljefilterhuset, och det var bra för den var spröd som rullrån på ett par ställen.

___

Länk

Jag bytte själv i veckan enligt ovan instruktion till en isolerad slang. Visserligen m54 men det tog bara en timme. Tog bara bort luftburken och 2 elkopplingar.. Sen ganska fritt fram.

Mycket bättre tomgång och bottendrag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.