AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.203

Erfarenheter av bra och stabila vinterdäck till den "tunga" 5-serien?

Jag måste snarast beställa vinterdäck till min E61. Har i sista sekunden beslutat för att köpa nytt istället för att i ren snålhet glida omkring på nötta Blizzak w70 med 4-5 mm kvar.

Jag har hört att tunga OCH framtunga E61an kan vara rätt känslig för vissa vinterdäck, och börja kännas lite ormig och "lealös". Talade med en person som hade Michelin X-ice2 dubb, och han sa att den blev svajig och otrevlig med dessa eftersom Michelin har en mjukare och tunnare däcksida och stomme.
Någon som kan ge lite persomliga åsikter om vad som känns stabilt?

Ett bra och mycket prisvärt alternativ verkar vara Hankook i-pike W419 dubb, de har hamnat rätt högt upp bland testreslutatena här och i bl.a. Finland och Ryssland.

Är det någon som har några sista-minutentips? Ska nog beställa imorgon eller så.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla testet som länkas till:
Länk

Om du vill ha lite stabilare stomme i däcken - satsa på så kallade XL-däck (bland annat Nokian brukar vara det i de flesta dimensioner) som har högre Load-Index (LI) än standard för dimensionen i fråga.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Det luriga i detta är att även de Michelin jag nämnde är XL-märkta och har load index 96, precis som hakka-däcken.
Så däckmärken med samma egenskaper i faktabladet kan bete sig totalt olika på en viss bil.

Därför är just erfarenheter från verkligheten ovärderliga.

Visa användare
148
Swensson
BMW E61 545i M-sport -05
Carbonschwarz
Det är väl inte stommen som är problemet utan mönstret. För att ett vinterdäck ska vara effektivt så är mönstret uppbyggt av tunna lameller, något som först dök upp på friktionsfäcken men som sedan många år också är vedertaget på dubbdäcken. Lamellerna flexar ju väldigt lätt och man kan i princip "vicka" på mönstret med tummen - så självklart rör sig mönstret en hel del under drift när G-krafterna trycker på. Det är värst när däcken är nya men blir stabilare vartefter mönsterdjupet minskar (och däcket blir sämre...)

Inte är väl E61 framtung utan snarare väldigt välbalanserad!?
- "Swenson"
Jo, den är nog rätt välbalanserad, men dieselsexorna är onekligen en rejäl vikt över framvagnen.

Om lamellerna påverkar beteendet mer än stommen, så lär kanske de dubbfria vara det "svajigaste" av alternativen?
Men stommen har nog även ett finger med i spelet. Michelin som en del upplever svajiga fick bottenbetyg i det ryska däcktestets sista delmoment "däckskada och punkteringsbenägenhet", där de beskrev den mjuka stommen som anledningen till det. Detta för att nå ett så lågt rullmotstånd som möjligt.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag kör på Conti IceContact 225/45-18 och de har känts hyffsat stabila även om det så klart inte går att jämföra med sommardäck. Har på tidigare E39 prövat Michelin X-Ice 2 dubbfria i 17" och de var mer svajiga och för mjuka för den bilen.

___
//Ulf
Karl-Hilding
Jag körde max 2-3 mil med Conti IceContact 225/50-17 innan jag byttade till dubbfria Conti Viking 5 nåt.
Dubbarna på IceContact är inte runda utan rektangulära med den breda sidan framåt. Det är säkert ett jättebra däck i alla fall enl tester men att jag bytade var i mitt tycke ett jäkla oväsen de förde.
Detta öväsen vill jag inte höra i tre vintrar tänkte jag, (lät som en kaffekvarn typ) och körde tillbaka till däckgubben.
Hade jag bott i norra sverige hade väl saken ändrat läge.
Fö så har vår 116 fräscha dubbdäck så skulle det bli jäkligt i Halland så får den rulla om man nu måste!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vill du ha stabila stommar är det ju definitivt RFT-däck du skall kika på!

Men som redan nämnts är det ofta det mjuka vintergummit i kombination med många sajpningar i mönstret som gör att många vinterdäck blir lite mer "svajjiga" än sommardäck. Det är en naturlig effekt av att däcken är optimerade för grepp på halka och inte barmark.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Karl-Hilding: Tror inte att Ice-contact låter så mycket mer än andra dubbdäck och i testen det länkas till så är det inte heller något annat dubbdäck som har bättre betyg på bullermomentet (subjektivt upplevt).

Jag har haft flera olika dubbdäck på olika bilar och har inte heller upplevt att IceContact bullrar onormalt mycket för ett dubbdäck.

Sen kan jag tycka att 2-3 mil på nya däck inte riktigt är tillräckligt för ett rättvist utlåtande men huvudsaken är ju att du är nöjd.

___
//Ulf
Dom nya dubb-däcken jag köpte så var också reaktionen 'vad i hel...' när det gäller ljudnivån - men kan konstatera att efter ett par hundra mils körning så blir dom bättre och tystare (alternativ jag vant mig) - det verkar vara en del 'råhet' och kantighet i däcksmönstret efter pressningen som behöver slipas av innan det rullar mer naturligt och tystare.

Med andra ord skall man inte bedöma däcken avseende ljudnivå förrän efter några hundra mil
Karl-Hilding
Och efter 100-200 mil är det för sent att byta ut dem...
Har aldrig, oberoende bil eller nya dubbdäck, upplevt ett sådant (o)ljud som dessa Conti IceContact förde. Även däckgubben åkte med och han höll med.
Både däckgubben och jag trodde att det berodde på dubbarnas format cirka 3x2 mm rektaugulärt.
En underbal lisma när jag bytade till dubbfritt.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
På tal om "tung" 5 serie, de är inte så tunga, min trea väger 100 kg mer än min femma.

BMW CS #5206
Karl-Hilding
Tycker att min 530 E60 är väldigt spänstig!!
Däremot kört F10, E60 545 = tunga som fan!
Mo
89
Mossbo
i3s
MB GLC
Har också Conti dubbdäcken på min, hade hjärtat i halsgropen första 100 milen, nu efter 500 är de helt ok i ljud. Att de är mjuka mot RTF däck är helt klart. Att de dubbfria är tysta vet man ju, men satan när man skall bromsa eller svänga....å det inte bara i vinterväglag där de är rätt bra utom då det är svart-halka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.