AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.627

Ska köpa BMW (Första bil) råd, tips.

Tjenare!

Jag ska få hem en BMW e34 touring 535i i veckan. Men nu behöver jag lite tips. Många säger att den är dyr i drift och försäkring, mycket elfel och tung att köra. Dom frågorna jag har är:

Hur mycket kostar den i försäkring / Skatt?
Hur dyr är den i drift?
Är det vanligt med mycket elfel på denna modell?

Säg gära vad ni vet.
1, Länk Länk
2, Gör en kalkyl
3, Inte mer än andra bilar. Hade varit betydligt mer orolig över andra komponenter då det är en gammal bil med driftskostnader därefter.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du köper alltså bilen först, och sen kommer du på att kolla dessa saker?

Försäkring får du reda på genom att ringa bolagen, du kan inte få några svar av oss för det skiljer mycket mellan olika bolag, bilmodeller och dion ålder/boendeort.

Skatt kan du ta reda på genom att gå in på transportstyrelsens hemsida och knappa in regnr. Länk

Hur dyr den kommer vara i drift hänger mycket på hur fint exemplar du fått tag i.

Mvh Dexxa.
Grelle: Jag ska ärva bilen av kusinerna. Den har inte använts alls mycket.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Onekligen en unik bil, verkar det som...
Du är ensam i landet om att äga en sådan. Du har stor risk att få problem vid besiktning, då den inte är godkänd med den motorn.

Om du nu inte skrivit fel vill säga, är det en Touring? Är det en 535i?

Är det en 525i Touring E34 så ligger skatten omkring 2400kr/år och försäkringen om du väljer enbart trafik bör vara rätt låg, 2-3tkr beroende på ålder/bostadsort.

Alltså ingen stora kostnader, hade du köpt en Golf III 90hk, hade du möjligen hamnat på halva kostnaden, möjligen.

Förbrukningen bör ligga på 0,8-0,9 vid normalkörning och en bra bit över litern om du gillar att gasa som en dåre på stormarknadsparkeringar och drifta i rondeller som vissa busfrön gör.

De elfel som kan förekomma är att kablaget till bagageluckan går sönder, men det är billigt att åtgärda. Räkna med någon tusenlapp eller två. Alltså inget att hänga upp sig på. Den största risken är att den är i dåligt skick med mycket rost. Det är vad som kan vara dyrt. I övrigt åker du billigt, bekvämt och roligt.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
E34 är en av de bästa modellerna BMW byggt, enligt mitt tycke. Driftsäker, bra, rolig att köra och trygg. Fast det var ju 15 år sedan jag hade en E34 så det var ju 15 år sedan den var "trygg" och "driftsäker".

Den är dock inte så komplicerad så du inte kan meka själv om du är någorlunda händig eller villig att lära dig.

En hyfsat bra bil att lära sig meka bil på faktiskt, om det nu är det du vill.

Tack för alla svar, har hjälpt mig mycket!

Stephan: Ja det är en Touring, jag tror det är en 535i. Den har iaf 218hk. Tack för svar!

AlexanderK: Ja jag vill lära mig och jag är ganska så händig när det kommer till bilar, det sägs ofta att e34 är väldigt lätt mekad. Tack för svar!
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Fattar inte vad det där med elfel kommer från. Typisk skröna från okunnigt folk. En E34 dras inte med fler elfel än någon annan bil...
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Har den 218 hk är det en 530i touring, alltså en V8.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Driftsäker bil och du åker skönt i den. Billig i drift om du handlar delar på ebay.de eller hos schmiedmann.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.