|
|
|
|---|---|
|
Sitter i valet & kvalet. Beställt en X5 40D men börjar få viss ångest, kan fortfarande ändra mig. Hade egentligen tänk mig en 50D från början men började tveka på det påtvingade M-sport paketet. Gillar mer det slimade stuket på X5, men älskar tryck från botten och uppåt ( vem gör inte det...). 50i besitter dessutom en V8. Förbrukning blandad körning på 50D = 0,67 + 0,25 i verklighet, alltså 0,95 avrundat. 50i 1,2 blandad + 0,25, verklig = 1,5 avrundat. En 50i drar alltså SEK 1375 mer per månad än en 50D med 2000 mil/år. Skiljer -50K på inköpspris mot 50D = SEK -1390/månad i 3 år. Dessutom är skatten SEK 1000/år mindre på 50i. Någon som kört båda och kan ge en avgörande beskrivning av båda (i tidigare modeller)? Är 50i säljbar efter ca 5 år? Utgår så klart att 50D är mer lättsåld i eftermarkand. Med vänlig hälsning Micke | |
|
TopGear magazine som provkört både tyckte bensinaren gick klart sämre. Framförallt igångdraget från stillastående var sämre än dieslarna. Om du inte älskar bensin så är nog dieseln lättare att leva med. |
|
|
Du har gjort rätt val. En 50i lär vara otalt iskall om fem år. Räkna med ett värdefall därefter. De 1000kr du "sparar" i skatt (med nuvarande skatteregler) är bara en fis i rymden i jämförelse. |
|
| ok, trodde 50i var en vassare modell än 50D och att den gav mer körglädje pga V8. Vet dock att man blir tokig av allt tankande och där vinner dieslarna på knockout :-) | |
|
Calpe: Såhär srkiver TopGear i jämförelse mellan 35d och 50i: It is, so I'll just focus on the highlights. Engine-wise, the choice at launch is going to be the trusty 3.0-litre single turbo-diesel (to be badged 35d when it gets to the UK), now with a dollop more power and torque and fewer death gases, and the 4.4-litre V8 petrol, now with an extra 50bhp, more torque and less of the planet warming stuff. There's also going to be a triple-turbo diesel (M50d) at launch with a raft of other petrol and diesel engines added to the range, including a 2.0-litre turbo-diesel, but we didn't get to drive those yet. Of the two we did try, though, the in-line six diesel was the choice of the two. It just worked much better with the eight-speed gearbox, particularly when pulling out of junctions. The 5.0 would falter for a second but the diesel would fly. Länk |
|
|
Jag tror att en 50i blir tämligen stendöd som begagnad. Jag kan inte heller se att den ger mera än en M50d när det gäller prestanda och körglädje. M50 dieseln är väldigt perfekt till en bilmodell som X5. /Anders |
|
|
50d-modellerna har inte lyckats få särskilt höga betyg i de tester jag har läst. Det är främst i högre hastigheter som det är tydlig skillnad mot 35/40d, dvs. Autobahn-körning och liknande. Auto Express testar nya X5 50d: Länk Men eftersom 50i troligtvis sjunker i värde som en sten skulle jag själv i alla fall dra slutsatsen att 40d är det bästa valet om man vill ha en X5 med bra prestanda och rimlig förbrukning. |
|
|
Alexander. Har du provkört M50d själv? /Anders |
|
| Nej, återger endast vad jag läst i tester och på forum. Däremot har jag kört E70 40d och den är mer än tillräckligt snabb i mitt tycke. Men det handlar inte bara om prestanda, har kört Cayenne Diesel med 245hk och den är roligare att köra än 40d trots lägre prestanda. | |
|
Alexander, då föreslår jag att du även försöker provköra en M50d, för enligt min uppfattning är det rätt så stor skillnad på bilarna när man jämför med 40d. Det är en otroligt fin motor och lämnar inget övrigt att önska. Verkligen något för dieselhatarna att bita i! Bilen är ju masserad av M. /Anders |
|
|
Måste stämma in i kören som sågar 50i som nybilsköp. Tror det knappt kommer att säljas några 50i eller 35i alls i Sverige, bara i US och Asien finns efterfrågan på SUV med bensin V8. Nybilspriset är i praktiken högre än M50d, även om du inte vill ha M-pkt så antar jag att du vill ha läder, sport eller komfortstolar och större hjul än 18'. Detta är standard eller kostar väldig lite extra på M50d. Min tips är antingen att köpa den 40d du beställt eller vänta 6-12 månader och importera en beg 50i utan M-sport. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
Tack för goda råd och länkar mm. 50i känns som sagt ovan iskall. Vet att jag kommer bli helnöjd med 40D nu när värsta ångesten lagt sig ;-) Det var väl dom sista nervrycken som spelade mig ett spratt nu när man väl bestämt sig :-) Här är för övrigt specen för den som är intresserad: -Svart safir -Exclusive Nappa Mocka med interiördesign Pure Experience -Interiörlist ädelträ Fineline Pure struktur -Komfortstolar -Shadow line högglans på rails och runt rutor -Tonade rutor -Anthracit innertak -Keramikapplikationer för reglage -Night vision -Adaptiva LED-strålkastare -Adaptive Dynamic-fjädring -Drag -19" 490 -Värmereflekterande vindruta -Avbl. speglar -Ljuspkt -Backkamera -Stolsvärme bak -Kupévärmare -Headup -Harman Kardon -Komfortpkt Lurar även på aktiv styrning men ska höra med åf efter deras F15-kurs som dom ska gå i veckan om det är värt det. 50D går inte få med aktiv styrning och då misstänker vi att det kanske inte är nödvändigt på de mindre modellerna heller, vi får se. |
|
|
M50d har en speciell M styrning, minns ej vad den heter men rekommenderar dig att ta aktiv styrning på en 40d. /Anders |
|
| Aktiv styrning är det enda du saknar. En gång det och aldrig utan igen. | |
|
Tyvärr är bensinmotorer i "bruksbilar" numer stendött i Sverige. Min säljare hade bara sålt 2 st 535i sedan lansering av modellen. Möjligtvis finns det en marknad för de mindre bilarna (dvs 435i, m235i osv). En klart tråkig utveckling, även om de nya dieslarna är imponerande i sin effektivitet. En 50i kommer som sagt vara allt annat än enkel att ha att göra med om 5 år... Trevlig spec, aktiv styrning och top / surround view är två saker som är uppskattade på bilar av X5:ans storlek. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.