|
|
|
|---|---|
| hej har tänkt på det här ett tag med att bmw inte har någon tempmätare för motorn. Vad händer om den skulle gå i kok kommer någon lampa lysa eller någon som vart med om detta. | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vad står det i din instruktionsbok om detta? |
| En varningslampa kommer att tändas och som slangen säger så finns det all info man behöver veta om detta i instruktionsboken, läs och bli utbildad :) | |
| Vad menar du med att den inte har någon tempmätare för motorn du har ingen mätare för kylarvattnet? | |
@delorian : Vad pompa_kumla frågar om är vad som ersätter den traditionella kylvattentemperaturmätaren i instrumentklustret. Denna finns inte på nyare modeller, även min E87 120i -06 saknar det (vilket jag hitintills inte är helt bekväm med tillsammans med att den saknar oljesticka - kanske några av de saker man får vänja sig vid på nyare bilar). Naturligtvis finns det temperaturgivare i olika delar av motorn som rapporterar in till motorstyrenheten och till instrumentklustret. Däremot är som nämndes ovan den traditionella kylvattentemperaturmätaren i instrumentklustret borta. |
|
Men kan man inte se den aktuella temperaturen om man knappar runt lite? Frågan är när lampan tänds det måste ju vara innan den börjar bli för varm. |
|
Precis, lite som ett kontrollfreak man är så gillar jag inte att bara en varningssymbol dyker upp vid baserat på några okända parametrar och dess gränsvärden. Skulle vilja ha en mätare. Men å andra sidan så skulle jag ännu hellre vilja ha mätare för oljetrycket vid olika ställen av motorn. Fast risken är att det snart slutar med att förarmiljön ser ut så här :-) Fast det skulle jag nog uppskattat :-) Länk Nåja. Frågan om man inte kan se den i någan annan meny har varit uppe på forumet förut men ingen visste om det fanns tillgängligt någonstans eller om man kunde få fram det. Jag hade mer än gärna ersatt klockan med kylarvattentemperaturen i mitt instrumentkluster. Man tycker ju att det borde finnas i någon dold meny eller till och med kanske man kan ändra så att den visas hela tiden. |
Kollade i min manual och för E87 120i -06 gäller iallafall följande När motorn är för varm : Gul varningssymbol tänds i det nedre fönstret (aka display) i form av en badande termometer. När motorn är överhettad : Röd varningssymbol tänds i det nedre fönstret (aka display) i form av en badande termometer. Vid gul är rekommenderad åtgärd att köra vidare i måttlig hastighet (samt omgående kontrollera motorn om varningen upprepas). Vid röd är rekommenderad åtgärd att stanna försiktigt, stänga av motorn och låta den svalna. Nu till det intressanta, om den gula varningssymbolen dyker upp så är jag iallafall ruggigt intresserad om temperaturen fortsätter gå upp eller faktiskt går ner efter jag gjort en eventuell åtgärd (lägre hastighet, högre växel, ut från stillastående trafik eller dylikt). Ett exempel är när viskokopplingen börjar ge sig. Då kan man se temperaturnålen så sakteliga klättra när man står still. Så då gäller det att ha koll på nålen och undvika att hamna eller stå still för länge. När man sedan "kommer ut i det fria" så sjunker nålen till normal temperatur igen och man kan ta sig ganska långt sålänge man har koll på nålen. Men med bara en gul symbol och en röd symbol så har man inte möjligheten att få denna information och återkoppling mellan vad man gör och vad som händer med temperaturen. |
|
Länk |
|
|
Länk |
|
|
Länk |
|
|
En ELM 327 , obdII dongel och app i mobilen ? Jag kör Kina modell för typ 150:- WI-FI , iphone 4S samt Devtoaster REV 2. Får upp laddtryck ( PSi ) , kylvätsketemp ( Farenheit ) , spjällöppning i % och lite annat ... Samt läser / kan radera vissa få motorkoder Har man android så har jag förstått att blåtands ELM 327 samt att appen Torque funkar fint |
|
|
Du kan ändra från farenheit till celcius i appen. |
|
|
Njaaaa verkar inte gå att byta från Farenheit till celsius på REV2 ( fullversion för typ 600:- ) ..... Vad jag kan se . Tror Torque har bättre App , men jag har dessvärre ingen android |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.