AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.537

Möjligt att byta innerbackspegel till automatiskt avbländbar?

mr
3
mrzed
120dA -14
X3 xDrive 20dA -11
Gjorde ett litet misstag när jag beställde min 120 som jag fick för ett par veckor sedan... Beställde den med paket med det som jag ansåg var nödvändigast + automat. Tyvärr missade jag att ticka för automatiskt avbländbar innerbackspegel. Jag tror jag har haft det på mina senaste bila i säkert 20 år och insåg inte att det inte ingick i grundutrustningen. Förutom att jag retar mig på att bli hela tiden bli bländad, retar jag mig även ganska kraftigt på BMW:s lösning på manuella avbländningen, att man ska vrida på larmknoppen. Idiotiskt. Så jag bestämde för att byta och var och frågade på en BWM handlare vad det skulle kosta - är helt klart beredd att bita i det sura - men fick till svar att det "i princip inte går" - ingen ström framdragen. Kan det verkligen stämma? Skiljer BMW på detta vid konstruktion av bilen? Låter märkligt i mina öron. Vad säger ni rutinerade forumrävar?

mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
I de modeller jag mekat mest med (E30, E34) så monterade man olika kablage beroende på bilken utrustning som bilen skulle ha. Det kan vara detta som BMW-återförsäljaren menar i sitt svar.

Beroende på vad det är så är det nog olika svårt att eftermontera. För vissa saker kanske bara ett kablage behöver bytas ut, för andra kanske det är masor av olika kablage pga säkringar, reläer, styrboxar, kontakter med mera.

BMW brukar ha färdiga kit för eftermontering av olika tillbehör. Men det verkar dock som att de inte hade för detta. Var det en auktoriserad BMW-återförsäljare du pratade med?

Men automatiskt avbländningsbar bakspegel? Personligen anser jag den löser ett problem som inte finns (likadant som rattvärmare) :-) Däremot en automatisk avbländare som fungerar på mötande fordon skulle sitta fint! :-) Man är riktigt trött på alla mötande bilar som har sina xenon-ljus pekandes åt alla håll och kanter.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
EBA är BMW's program för eftermontering av olika tillbehör.

Åtminstonde för E46 så kunde man iallafall eftermontera backspegel med automatisk avbländning, se nedanstående EBA-dokument
Länk
mr
3
mrzed
120dA -14
X3 xDrive 20dA -11
Tack bmw-slangen. Jo, det var en auktoriserad handlare, han hade aldrig fått frågan förut :) men gick och frågade en mek-kille.
För mig är problem med bländning bakifrån klart mer störande än framifrån :) På E4:an runt sthlm är det vanligt att få bakomvarande bilar in i baksätet när man ligger på "rulle" i vänsterfil, klart störande och obehagligt i flera avseenden. Intressant dok, min tyska är lite roschtig, men verkar ju lite lovande vad jag kan förstå.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
:-) Förare mellan Malmö-Lund älskar också att köra kofångare mot kofångare - gissningsvis vill de leka NASCAR-drafting. Och sen ser de ut som en fågelholk i ansiktet när de smäller in i framförvarande och undrar varför de inte hann bromsa vid köer eller dylikt... Suck... Varje dag är det nya rövkörningar på den sträckan...

Dokumentet är flerspråkigt, kolla på sidan 37 och framåt så blir det enklare :-) Nu gäller detta dokument bara för E46, men själva konceptet med eftermontering och denna typ av instruktioner gäller för alla modeller.

Nu är F20'an på tok för ny för att den ska finnas med i de EBA-versioner jag har. Men har inte BMW detta i sin EBA så lär det bli lite svårare att förutse vad som behöver göras (samt kostnad). Allt går ju att göra, men till vilken kostnad? Kanske är det planerat att göra ett liknande dokument även för F20 om något eller några år.

Skulle vara intressant om det är möjligt på tex E87.
mr
3
mrzed
120dA -14
X3 xDrive 20dA -11
Jo, man har tillbringat åtskilliga timmar (dagar) extra i bilkö pga av en dels övertro till sin egen reaktions/körförmåga och underskattning av fysikens lagar. För smäller gör det i princip varje morgon på infarterna.

Nåväl. ska fråga en gång till hos annan BMW handlare innan jag ger mig och sätter upp det på listan olösta i-landsproblem.
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Här är en som gjort det. Kostade honom 600€. Fråga i tråden om hur han gjorde om du är intresserad.

Länk
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Länk till hela tråden. Blev lite konstigt i min förra post.

Länk
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
mrzed du kan göra en enkel eftermontering om du skippar backfunktionen dvs funktionen som gör att spegeln inte dimmar för egna backljus som reflekteras mot tex en vägg. Detta är inte så viktigt enligt mig och därför kan man eftermontera en automatiskt avbländbar innerbackspegel relativt enkalt genom att ta matningsspänningen från innerbelysningen i taket. Detta gör att man slipper dra en ny kabelhärva vilket kostar en förmögenhet. All elektronik sitter i spegeln.

Jag har en automatiskt avbländbar spegel till 1-serien (med larmlampa) liggandes som du kan få köpa billigt.
-d
299
-dB
130i -07
En budget variant vore att tona bakrutan istället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.