|
|
|
|---|---|
|
Hej! Funderar på att sälja min väl bevarade 325:a -87 (23 000 mil) och tänkte höra om någon kan tipsa mig var jag bör lägga mig prismässigt på ett ungefär. Börjar den modellen vara sällsynt att få tag på om den ej är sönderkörd? | |
|
Behövs lite mer input för att kunna göra en vettig uppskattning. 2 el. 4d, manuell eller automat, sportstolar, övrig utrustning, strikt originalskick eller stylad, färg, originallack, finns full historik/dokumentation etc... -Upplev körglädjen i M3 E30! |
|
| Jo jag fattar ju det så klart. Fick bara ett snabbt infall att fråga. Den är 2 d manuell låda och bilen är i strikt originalskick med de klassiska lättmetall fälgarna på s o v däck. Färgen är original i silverlax och det finns full dokumentation. Jag har bytt olja/filter 2 ggr/år sedan -05 när jag köpte den. Den hade då gått 10 000 mil. Den är chipad med rostfritt avgassystem och sport luftfilter. Kamrem bytt nu i våras. Ja, vad mera kan vara av intresse? :) | |
|
Har den klarat sej bra från rost och är inredningen är fräsch? Isåfall skulle jag tycka att 23 000 var rimligt. Sportstolar och lamelldiff ökar en tusing var på priset. Men detta är bara min lösa personliga åsikt. E30 325 är en gammal bil men eftertraktad, hittar du rätt köpare kanske du kan få ännu mer. |
|
|
Inredningen är hel och ren och vad gäller rosten så är det endast ytrost, som iofs behöver åtgärdas om man vill ha den riktigt fräsch. Inga sportstolar eller lameldiff, däremot har den sollucka och elbackspeglar. Min fråga gäller så klart mitt specifika exemplar, men också generellt ifall modellen som sådan börjar stiga i värde ifall den börjar vara sällsynt. På samma sätt som hundkojan blev för några år sedan. Men det kanske är lite för tidigt för det? :) |
|
|
Härlig bil. "Synd" den är lite trimmad med chip etc. Priset hade nog höjts utan trimningen. Ångrar mig än idag att jag för 10 år sen sålde min 325 M-tech 1 87:a som var i oskruvat skick utan trim eller styling!! |
|
|
kult och kultbil?? det var en ingen märkvärdig bil när den kom. en helt vanlig svenssonbil mer eller mindre som hade en hyffsad pigg sexa i mellanklass segment.. att en fin sådan med lite lulull och m tech från fabrik kan börja gå upp i pris kan jag acceptera... men kalla den för kultbil nu? då trodde jag vi pratade om m5 28, m3 e30, m6, gammal csl eller 2002 turbo. tror du tog i lite nu va! något större värde ska de inte tinga! Black Metal Elitism -///Maaneskyggens slave |
|
|
Det är klart att E30 är en kultbil - på den tiden den tillverkades körde de flesta svenskar runt i en korsning mellan personbil och traktor under benämningen Volvo 245 med ca 90 hästkrafter - om det inte var GLT för då kunde man säkert få ända upp till 95 hkr eller hur många det var. Kultigast är just de som är i original - utan några tonårsspoiler, avgasrör eller eldsflammor! |
|
|
jasså..jag undrar nog inte om en fin Volvo 740 TIC eller 240 turbo är mer kult än en vanlig e30 och värd mer oxå! och bättre går de ju oxå med små pill under huvven. dessutom om E30n (om den inte är M technic) och är normalhög med 14" fälgar ser ut mer som en farfarsbil ! Black Metal Elitism -///Maaneskyggens slave |
|
|
Äpplen och päronvarning här, 740 TIC och 240 turbo var Volvos prestandamodeller och bör snarare jämföras mot M3 E30 m.fl. modeller från BMW 740 TIC och 240 turbo, och åtminstone den senare, är ju redan en kultbil som i originalskick redan betingar höga priser när dom nu väl är till salu, precis som M3 E30 m.fl. Äpple mot äpplejämförelse gör AlexanderK. Vad gör en modell till kultbil? Körglädje, få tillverkade, hästkraftstinn, toppmodell, tidsenlig, nydanande? Komplex fråga som lär ge många svar. De flesta bilar blir mer el. mindre kultbilar med tiden, om än inte för den stora massan men för entusiasten! Här en annan diskussion i ämnet E30: Länk -Upplev körglädjen i M3 E30! |
|
|
Visst är en E30 325i-87 en kultbil. Topmodellen med roliga vägegenskaper och kraftig motor. En fin listas för €4100 i Tyska Youngtimer. Priset beror helt på skicket för din del. 19tkr för en halvdan, 29tkr för en bra och är den superb så kan du lägga ut för ännu mer. Aquilla har dålig koll på vad som erbjöds 1987. 325i var starkare än vad de flesta märken erbjöd på sin motorkraftigaste modell. Gäller märken som Alfa, Audi, VW, Toyota, Peugeot och jämför man katalysatorrenade så låg även Saab och Volvo under. En Ferrari 328 hade 270hk 1987! Jag hade förstått dig bättre om du kritiserat 318i. Alexander: Det såldes inga så svaga 245or efter 1985årsmodell i Sverige och de som såldes på 80-talet var dieslar. 245 GLT hade upp till 155hk. En kultbil kan ju vara allt från Trabant till Ferrari 288 GTO och allt där i mellan. |
|
|
AlexanderK.s Volvo GLT med 95 hk finns givetvis inte, ref. gällde mer generellt. -Upplev körglädjen i M3 E30! |
|
|
jag kritiserar inte 325 e30! jag har haft 3 st och gillat alla, de är snygga och erbjudit mycket körglädje och effekt för vikten/storleken. men nu var det inte aktuellt överhuvudtaget gällande effekten mellan bilarna utan hur pass mycket kultbil det egentligen är, men för alexanderK kanske en kultbil hör ihop med effekt =) Alla vet att det går skruva upp effekten på en turbobil enklare än en sugis...dvs. 740 och 240 turbo eller t,ex audi 200 turbo quattro 10v från 86 som hade 165 hk original men då även få "riktig" fyrhjulsdrift vilket inte bmw hade på den tiden ;) volvo 740 - 87 gick att få med turbomotorn B230ET (182 hk / 260 Nm) Black Metal Elitism -///Maaneskyggens slave |
|
| Vad roligt att jag fick igång en diskussion. Det var precis vad jag ville med mitt inlägg. Jag fattar ju så klart att det är olika på tycke och smak precis som med så mycket annat. Kanske finns det inget "recept" på en kultbil, utan i mångt och mycket är det tillgång och efterfrågan som styr. Det är dock fler än en gång som jag har fått höra uppfattningen att e30 var den sista "riktiga" BMW:n. Men som sagt, det där är ju så olika beroende på var man har sitt hjärta gällande bilmodeller. | |
|
det där med äppel och päron jämförelsen som SL ville få det till vet jag inte riktigt...jag tycker det är bättre att jämföra olika märkens modeller efter prisklasserna när de var nya... så sätta en 240 turbo i jämförelse med en m3 e30 är ju inte vettigt? inte heller som att sätta en 240 gl i jämförelse med en e30 325. jag tror säkert man fick en 240 turbo för samma eller lägre pris än en e30 323/325 när de var nya. Black Metal Elitism -///Maaneskyggens slave |
|
| För en som minns sitt sena 80-tal så stämmer det att en 325 var "wow", en riktig yuppie-bil som det hette. Man fick drämma till med en 911 för att kunna köra ifrån en 325 E30 när det begav sig. Bilar som hade mer än 100hk ansågs vara starka och ge tillräckliga prestanda på den tiden, en 325 med 170hk och sex cylindrar var inte Svensson alls. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.