|
|
|
|---|---|
|
Hej Alla! Till alla er som mekar skulle jag vilja ställa en fråga som jag funderat en hel del på. Bläster är ju perfekt då man skall ta rosten på bitar man jobbar med. Jag besväras av att det blir en hel del vatten i tryckluften, då man kört lite som gör det svårt för sanden att flöda bra och det blir lätt stopp. Hur har ni gjort för att bli av med vattnet? Helst ett enkelt sätt. Jag har prövat vattenavskiljare som säljs av bla Jula men de fungerar dåligt då de inte fångar upp tillräckligt med fukt. Jag har seriekopplat två men det blir inte bra det heller. Vore tacksam för bra förslag. Ulf | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
En tanke bara, är kompressortanken tömd på vatten? Bara så det inte är massa vatten i tanken som skapar mer fukt i luften än nödvändigt. |
|
Jo tanken tömmer jag hela tiden, men bläster kräver mycket luft som i sin tur innehåller mycket vatten. Så något sätt att torka den krävs..... Ulf |
|
| En kyllufttork är det nog som gäller om det skall vara helt torrt. | |
|
All tryckluft har 100% Rh (relativ fuktighet) även om kompressorn suger torr vinterluft. Överskottet som inte kan vara i gasform när komprimerade luften kyls, fälls ut som vatten. En stor del brukar göra det i trycktanken och om man hade kunna titta i denna genom ett fönster så hade det förmodligen sett ut som en turkisk ångbastu invändig med vit dimma. Då kommer man till nästa punkt att med stor luftflöde så får inte den här dimman tid att sjunka och sätta av sig på väggarna och samla sig på botten av trycktanken utan en del följer med gasströmmen ut och man får vatten i rör och slangar - och ännu mera om luften kyls ytterligare på vägen då mer fukt kondenseras ut ur den redan tidigare 100% Rh luften. mao: Vattenavskiljare för att ta bort imma och rullande vattendroppar i rören, luften bör kylas gärna närmare till +5 grader (och utfällda fukten skiljas ut med ytterligare vattenavskiljare efter) för att sedan värmas upp igen med minst 5-6 grader C på vägen så att dess Rh sjunker och inte blir 100% Rh igen när luften expanderar och blir kallare i blästerpistolen. En sak att tänka på är att blästermediet inte är kall, nyss kommen utifrån kall lagringslokal utan får hemskt gärna vara en bit över rumstemperatur då värmen från blästemediet värmer upp tryckluften under expansion och gör den torrare. |
|
|
Tack för en mycket bra genomgång av vad som sker. Man använder säkert 500 minutliter, så frågan är hur man rent praktiskt hanterar det som liten privatblästrare? De vattenavskiljare som finns på marknaden tar inte hand om problemet och då har jag seriekopplat några stycken. Direkt efter kompressorn låter jag slangen gå brant upp mot taket så vattendropparna rinner in i tanken igen...åtminstone var det tanken, men det fungerar inte så som jag vill. Är så enormt synd då bläster är den överlägsna metoden att ta bort rost på. Ulf |
|
|
Hur vet du att det är fukten i tryckluften som är problemet? Och vilken utrustning har du? I en blästerpistol typ "färgspruta" borde inte fukten i luften skapa några problem!? Där träffar ju luften sanden precis före munstycket under hög hastighet och även om luften är fuktig borde inte detta skapa problem! Blästerpistolen har sällan fungerat bra för mig och vill oftast "pulsera" fram sanden med resultatet att blästereffektiviteten blir dålig och arbetet går långsamt. Då och då kan man se att det kommer med fukt eftersom plåten blir fuktig men fukten "blåser bort"/avdunstar på några sekunder. I en blästringsutrustning med separat tank för säg 20-50 kg sand träffar luften sanden under tanken och flödar sedan tillsammans "några meter" i en grov slang till munstycket. Här skulle fuktig luft kunna skapa problem eftersom luft och sand är blandad i slangen. En sådan utrustning har jag skaffat mig men inte använt än så jag kan inte uttala mig av egen erfarenhet om dess effektivitet. Stora förhoppningar har jag dock. Nästa arbete blir nämligen att blästra hela underredet på min P1800 och det skulle ta ohyggligt lång tid med en "blästerpistol". Sprutmålat med min kompressor har jag gjort några gånger utan egentliga problem så några mängder med fukt borde det inte följa med. Min utrustning består av: - 5,5 hp motor - kompressor i stil med denna Länk (545 liters fri avgiven luftmängd vid 6 bar) - reduceringsventil med luftrenare typ "större än JULAs" av fabrikat GREIFF. Var vanlig i industrin för runt 40 år sedan. Dock tveksam effekt mot fukt då den sällan eller aldrig går att tömma på vatten. - drygt 200 liters tank. Tanken går dock att tömma på vatten då och då. Per L |
|
|
Min blästerpistol suger sanden någon decimeter innan utblåset. Sanden är alltid snustorr då den står i ett varmgarage. Dels är det att vatten blåser ut på plåten men också att blästerpistolen sätts igen i själva utloppsdysan. Renblåsning så går det bra igen en stund men detta gör att blästringen tar tid och det är inte bra då man har lite större projekt. Av utrymmesskäl så måste jag ha en blästerplats som går att plocka undan då man är klar vilket gör att det blir lite enklare grejor än annars. Blästringen går bra så länge luften är torr så inget att klaga på där bara man kunde ta bort vattnet så hade resultatet varit bra. Ulf |
|
|
Vad kör du med för lufttryck? Jag håller mellan 9 och 12 bar när jag blästrar! Högt tryck gör mycket på blästringseffekten och därmed tiden det tar och jag har svårt att tänka mig att "fuktig sand" skulle kunna sätta igen munstycket med detta tryck. I varje fall har det aldrig hänt mig! Däremot händer det mig ofta att munstycket sätts igen när jag återanvänder sanden dvs sopar upp den, silar den (sil med fintrådigt nät av typen Länk ) och blästrar en gång till med sanden. Minsta lilla skräp, barr el.dyl som följer med sanden vill gärna sätta igen munstycket (före "blåsmynningen"! Aldrig efter!). Den snålheten (att använda sanden en andra gång) skall jag sluta med! Per L |
|
|
Min förhoppning är att denna utrustning ( Länk ), att bara använda sanden en gång samt att hålla tryckluften på runt 10 bar under blästringen skall göra underverk på blästringstiden så att jag klarar av att blästra hela underredet på min bil på en rimlig tid. Detta arbete är dock absolut inget jag ser fram mot! Däremot ser jag fram mot att beskåda resultatet! Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.