|
|
|
|---|---|
|
Nu är det dags att slippa slamret. Tänkte först bara testa byta stab. stagen men tror det mesta är slitet, så lika bra att byta rubbet. Finns ju satser för ca 1500:- Har ni några tips? Jag är inte helt tappad bakom men saknar bra utrymmen tyvärr. Blir nog mest utomhusmek. Vad ska jag tänka på och vilka fällor ska jag undvika? Tack på förhand. :) | |
|
Haft små slammer en längre tid i framvagnen som jag störde mig på, tog då loss fjäder benen fram för att kolla fjäderbenslagringen och den var mossig. Beställde två nya och bytte sedan blev det tystare i framvagnen, märkte direkt skillnad eftersom jag kör en del grus väg. mvh |
|
|
jesseboy, är den en 6:a eller 8:a i bilen? Jag har renoverat framvagnen på min 540, busenkelt att komma åt allt, liten slägga bra att ha när man slår ur grejer som sitter. Mijn bil: Länk |
|
|
Jag bytte rubbet, köpte från clausautoparts. Nu ett år senare funkar det fortfarande bra. 1995:- gick det på. ___ Min bil: Länk |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
pbengtss hur upplevde du skillnaden när allt var på plats? Tycker du fortfarande att delarna från Claus Autoparts är ok? Hade du satsat på annat eller rekommenderar du Claus? |
|
bmwe392001, jag monterade ett Claus-kit på familjens 530 och det har varit klanderfritt i 5000 mil nu. Skulle jag göra samma sak idag så skulle jag nog köpa grejer av erkänt hög kvalitet på eBay istället.Typ Meyle eller nåt. Tror inte att det blir så mycket dyrare faktiskt. Min bil: Länk |
|
|
OlaO; en sexa, 528iaT -00. Dutta: Ja, tror jag kommer byta även lagringarna. Problemet är att jag inte vet vad som är ok och vad som är slut, det är därför jag tror det är lika bra att byta rubbet. Kommer heller inte åt att hissa för att felsöka. Är det så att vissa av delarna ska bytas med framvagnen avlastad (hängande) och vissa med visst tryck uppåt? Det är en av mina funderingar, vore lite dumt att gå fel där och kanske mosa någon bussning eller liknande... Tack för svar så långt! |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Tack för svaret olaO! Om kittet fungerar klanderfritt fortfarande varför tror du att Meyle skulle vara bättre. Jag hade problem med deras lagringar då jag köpte ett stötdämparkit från ebay. Dessa höll endast 100 mil pga för mjukt gummi runt lagret. |
|
Många verkar ha problem med just meyles lagringar. Kommer inte ihåg vad det var för märke på dem jag köpte från ebay, men kassa var dem! Snåla inte på den biten. Har hört mycket gott om claus autoparts och har själv köpt ett par länkarmar där för ca 1,5 år sen som funkar bra. Har ju inte gått långt än iofs men i jämförelse med schmiedmanns så verkar de hålla klart högre kvalitet! Enligt haynes manualen så ska alla bussningar dras med bilen normalt belastad. (Med förare och last i bagaget, men detta är nog lite overkill:) ) Jag hissade upp hjulspindeln med domkraft när bilen var uppallad, när jag drog åt, men det är ett riskabelt tillvägagångssätt och jag rekommenderar ingen annan att göra så. |
|
|
bmwe392001, till 540:n köpte jag "heavy duty" grejer när jag renoverade framvagnen, kostar inte så mycket mer. Tänker att de håller längre helt enkelt. Pablo, det är väl ingen fara att trycka upp spindeln när bilen är uppallad så länge man inte trycker fjäderbenet i botten och lite till? När man byter pendelstagen måste man lyfta spindeln lite för att få ur dem. Viktigt när man drar åt länkarmar osv är att de är i "normal vinkel" annars kan gummit i bussningen vrida sig när man släpper ner bilen. Min bil: Länk |
|
|
Mja. När man ligger under en bil och skruvar så vill man ju helst att den vilar på nåt mer än bara domkraften. Vilken mardröm om domkraften börjar rulla! Eller att ligga under hjulspindeln och domkraften havererar, och få en bromsskiva i bröstet. Nja, jag föreslår att man pallar under hjulen ordentligt så man kommer under när hjulen står i backen. Har för mej att dom ska dras i över 100 nm också, så det är inte lätt om det är för trångt. |
|
|
Pablo, jag trodde du menade uppallad ordentligt förstås;-) Jag kör en pallbock och domkraft samtidigt när jag lyfter i spindeln. Hur lungt som helst. Min bil: Länk |
|
|
Här är ett kit till vettiga pengar, tror det håller helt ok kvalitet. Jag har köpt grejer från den säljaren och det har varit klanderfritt. Länk Min bil: Länk |
|
|
Meyles stötdämpare håller inte lika bra som mera etablerade märken såsom Sachs, Bilstein och det är välkänt. Meyles länkarmar håller lika bra som original, till en spottstyver av originalpriset. Billiga kinasatser håller knappt en vinter. Jag reserverar mig för delarna från Claus Autoparts då jag inte har en aning om vad det är han säljer. |
|
| Har också köpt mina framvagnsdelar från säljaren Ola rekommenderar. Snabb leverans, men det är svårt för min del att uttala mig om kvalitén på grejerna, eftersom de inte suttit på så länge. | |
|
Hur många timmar / vad ska det kosta att byta ut dessa grejor på verkstad? Bilen är en 540 e39. Dvs Undre bärarm h+v Övre bärarm h+v Yttre styrled h+v Inre styrled h+v Stabilisatorstag h+v Samt hjulbalansering? |
|
| En framvagnsinställning kanske du ska ha med i beräkningarna.. pimme | |
| Var givetvis det jag menade.. Trött igår | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.