AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.418

Värt att köpa sportiga vintersulor?

Står i kvalet att välja nya vinterdäck till min kära 120d, hade funderat på ett lite sportigare vinterdäck men är det att kompromissa med säkerheten vid snö och halka? kan lägga ut det såhär: jag har kollat främst på bythjul.com och valet står mellan Dunlop sp ice sport(som ska va lite sportigare) och ett säkert däck Nokian Hakka R2, nokian är både dyrare och ger mer ljud 72dB mot Dunlop 70dB.

Tips och råd mottages med stor tacksamhet då det är första gången jag ger mig på vinterhjuls köp.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Sport och vinterdäck känns som en konstig kombo...prioritera säkerheten, om inte för din egen skull så åtminstone för omsorgen om dina medtrafikanter...

/J.I
Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
I mitt sätt att se på det så är ett "sportigt" vinterdäck det som ger mest grepp. Premisserna är annorlunda för vinterväglag än på sommaren.

Sommardäck - Breda greppiga grejer

Vinterdäck - Smala greppiga grejer

Sen givetvis spelar det ju in var du bor... I Skåne där jag huserar är kanske dubbfritt bäst överlag... men på mer snö och is säkra platser är dubben givna.

Och sk Europadäck funkar inte ngnstans då de är mer för våt vägbana med enstaka inslag av blask
Håller inte alls med RaidViking, snarare är europadäcken alldeles utmörkta till 80% av vinterföret för skånska bilister om dessa mestadels kör på saltade motorvägar. De är överlägsna nordiska däck på vattenplaning och bromssträcka på vått underlag som ju är de vanligaste föret. Är det däremot frågan om blixthalka är det bara dubb som gäller. Så för skåningar är det bästa att antingen välja dubb eller europadäcken.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Håller inte riktigt med dig där Kristoffer.
Europadäcken är inte alls i närheten lika bra när de kommer mycket snö, dom är helt enkelt för hårda för att kunna krama tillräckligt mycket snö.
Även fast man bor i skåne så kommer det dagar när de mycket snö ute.

Tycker europadäck är dåligt val när man bor i Sverige. Marginalerna är helt för små.
Har själv nordiska odubbade på 1:an och kör mest motorväg där slask är vanligt förekommande. Fungerar hur bra som helst och har samtidigt större marginaler vid sämre förhållanden än om jag hade euorpadäck.
sg
77
sg
340i xDrive -16
Europadäck / "sportiga vinterdäck" är bra som mellansäsongsdäck och det bästa valet nu när det är ett par plusgrader och regnar, då funkar ju varken sommardäck eller nordiska vinterdäck bra.

Sommardäck på sommaren. Europeiska vinterdäck på hösten och våren. Nordiska vinterdäck på vintern.

I längden blir det inte dyrare att att ha tre uppsättningar eftersom man fördelar slitaget.
Haas: håller med dig om att på is och snö är de dåliga men det blir alltid frågan om kompromisser när det kommer till vinterdäck. Skall man välja ett däck som passar 90% av cykeln eller de däck som är som bäst de sista 10%en? En sak är dock söker, nordiska friktionsdöck är riktigt dåliga i södern då de blir sladdriga och obehagliga så fort tempen är över 5 grader. Dessutom är de ofta dåliga på vattenplaning.

Jag föredrar faktiskt dubb helt klart, de nya dubbdäcken är riktigt bra och komfortabla numera.
Sportiga vinterdäck är dem som tillåter mig att köra aktivt på ett säkert och kontrollerat sätt på vinterväglag - det bästa av det bästa där är just nu Nokian Hakka 8 tror jag.

Är det inte vinterväglag någonstans, byt till sommardäcken även om det är bara någon vecka, även om det är december eller mars, då är man tillgiven. Fast det kan vara kul att ha "lite" grepp och lite extra rörelse i chassiet på vintersulorna när det är barmark, iaf. på friktionsdäck.

Skulle aldrig kunna tänka mig köra riktigt snabbt på vintern som utgår ifrån att det alltid finns höga greppnivåer tillgängliga, förutom på rikligt saltade motorvägar men hur roligt är det, egentligen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.