AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.482

Någonting skakar i fram e39

Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Hej.
Ända sen jag köpte min 523 (1,5 år sen) har det skakat någonstans i fram när man kör på grusvägar. Fick höra att det förmodligen var stabilisatorstagen som var dåliga. Först idag fick jag tummen ur...ja och bytte dem. Tyckte inte att det verkade vara fel på de gamla, men bytte i alla fall.
Vid provkörning efteråt märkte jag att felet fortfarande kvarstår. Det skakar/skramlar i fram någonstans när jag på grusvägar. Någon som har en idé?
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Mjuka, slitna bussningar i framvagnen gör att vibrationer kan urarta sig. Oftast är det väl casterstagens(länkarmarna) bussningar som blir slitna. Du råkar inte även ha vibrationer i bilen vid 70 - 100 km/h?
Av egen erfarenhet kan jag säga att vibrationerna av körning på grusväg kändes mycket mindre i ratten efter en komplett renovering av framvagnen, tyvärr vet jag inte om det var någon specifik bussning som var boven i dramat eller om det var en kombination av slitna bussningar.
Ett komplett kit med alla leder till framvagnen kostar 1500 från tyskland, så det är inte så farligt dyrt.
pa
197
pablo
525i touring -01
318is e30 -90
Claus autoparts har bra grejor också om du vill skippa ebay. Skulle tro att det är den "krokiga" länkarmen fram som glappar i spindelleden. Min 525a blev tyst och stabil när jag bytte dessa. Men jag skulle nog passa på att byta ut alltihop när du ändå håller på.
Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Vibrationer i bilen vet jag inte, men ratten skakar ganska bra i 70-90 km/h
Den långa, krokiga länkarmen (dragstaget på BMW-språk) fram har en bussning som brukar ta slut - och då skakar det friskt. Det vet jag av egen erfarenhet.

Två nya bussningar kostar bara ca 300, men då krävs det pressverktyg för att byta.

Skrammel kommer ofta från bussningarna i de fästen som håller krängningshämmaren mitt på s.a.s. De torkar och ramlar bort, och då slår metallen mot varann.
Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Besiktade bilen i december och fick blankt papper. Däremot hittade besiktningsmannen felet. Det är tydligen de främre spindellederna på båda sidor som "börjar bli" glappa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.