|
|
|
|---|---|
|
Hej alla. Jag kom upp till garaget igår efter att ha låtit pärlan stå i 2 månader, vred om nyckeln o hon startar direkt utan problem. Jag går utanför garaget för att ställa på henne på transportstyrelsen, går in och bilen har dött. Försöker starta men hon går bara på startmotorn, jag väntar en stund och hon går igång igen, dör efter ca 1-2 minuter och samma sak igen; går inte att starta, väntar en stund och bilen startar igen för att dö. När jag fick igång den höll jag en viss nivå av varvtal ifall hon lyckats sura ner sig eller så, men det är inget bluddrande och motorn dör även vid förhöjt varvtal. Soppa finns. Jag testade att larma/larma av samt rycka minuspolen ifall det kunde varit något med immobilizern, men det hjälpte inte :( Någon som haft samma problem? Soppa pump/filter kanske? | |
|
Ingen som har någon idé om vad som kan vara fel? Sopparelä? |
|
| Testa att prova att fylla på mer bensin alternativt 5-10 liter etanol. | |
| Låter som vakum i tanken? Prova utan tanklock, kan vara bra att börja med det. | |
| Skulle precis skriva det ibland när den stått så kan tanken nästa trycka ihop sig och det kan pysa rätt rejält när man lättar på locket. | |
| Grymt! Tack för alla svar! Ska testa detta ikväll! | |
|
Hjälpte dessvärre inte med tanklocket :( Det är så märkligt, den går igång så fint, låter bra, inget bluddrande för att sen dö lugnt och fint precis som om man drog av tändningen. Om det vore nåt med att soppan inte tar sig fram efter start så tycker jag att den borde gå ryckigt och hosta innan den dör när soppan tar slut i fuelrailen? Generatorsregulatorn? Gör nåt konstigt när spänningen är uppe i batteriet? |
|
|
Har du laddat batteriet? Det går åt mer än man tror när man inte kör det var 6 månader sedan jag laddade mitt och jag kör korta sträckor runt 5-600 mil om året laddade upp batteriet fullt i helgen och det gick åt 13,5 timmar med 4ah laddtid på ett 110ah batteri. Släng det på laddning så kan du utesluta batteriproblem sedan om det består. |
|
|
Batteriet är nytt sen i somras och den är väldigt pigg på startmotorn så jag tror inte det är det. Har dessa bilar immobilizer från fabrik med synk från nyckel eller är den för gammal (-94) för det? Tror det är något med soppapumpen-/systemet ändå. Någon som har nåt tips på duktig bmw-mek i stockholm? Har en AD-bilverkstad nära där jag bor och service är dom säkert väldigt bra på men vet inte om jag litar på hur väl dom felsöker en gammal bil? Att stå o låta dom debba felsökningstimme efter timme är man ju inte jätte pigg på :) |
|
| Det visade sig vara ett soppapumpsrelä kallat DME relä? Kopplat mot styrboxen på nåt vis. Nu går den fint igen! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.