AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.176

4-polig Tempgivare m52b28 mfl. Vilken sladd går till vad?

Sida 1 av 2
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Hej! Nu e de så att jag har i min BMW 525a e34 en m52b28 motor och på m50 sitter det två tempgivare i toppen delvis en till instrumentet och en till styrbox (två kablar till varje) men nu när jag har bytt motor så har jag den 4-oroliga givaren å då stämmer inte färgerna riktigt! Så om ngn vet hur man kolla detta vore tacksamt!

Alltså dom 4 sladdarna på tempgivaren m52 vilken går till vad?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Man kollar i ett elschema såklart! Och Bentley-manualen har sådana - den manualen är guld värd.

Om man kollar på en typisk M50 (tex en 525i -94) så står det följande

engine coolant temperature sensor (till motorstyrningen)
- brun => pinne 44 DME (sensor ground)
- brund/röd => pinne 78 DME (ECT sensor)

engine coolant temperature sensor (till instrumentklustret)
- brun/violett eller gul/vit => pinne 26 connector a instrument cluster
- brun/gul => pinne 24 connector a instrument cluster

Om vi nu tittar på en E36 328i så kan jag se följande

dual temperature sensor (coolant temperature)
grå/brun => pinne 39 DME (ground)
brun/röd => pinne 10 DME (eng cool temp)
brun/gul => pinne 17 instrumentkluster
brun/violett => pinne 18 instrumentkluster

Jag utgår ifrån att du använder DME-boxen från M52-motorn, så den boxen kommer ju att se den resistans som den förväntar sig från sin ordinarie tempgivare. Inga problem alltså.

Fast frågan är hur ditt E34-instrumentkluster reagerar på den resistans som den nya givaren från M52-motorn ger. Om M50- och M52-motorernas tempgivar för instrumentklustret använder samma resistansintervaller så är det inga problem. Om inte, så kommer instrumentklustret att visa fel.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Tackar ngt extremt för det utförliga svaret!
Endast block/topp och spridare är från m52b28 enkel vanos från e39a

Al el DME/lmm givare osv är från m50b25 även insug!

Tror du detta kan ställa till det?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, det skulle kunna ställa till det.

De här temperaturgivarna är väldigt enkla, det är ett motstånd vars värde minskar ju varmare det blir (NTC - negative temperature coefficient).

Ponera nu att din gamla tempgivare till DME-enheten uppgav en resistans på 2000 ohm vid 20 grader C och 20 ohm vid 100 grader C.
Detta är något som DME-enheten utgår ifrån, så den vet att när det blir 20 ohm så är kylarvattnet 100 grader.

Men tänk nu om din nya fyrpoliga tempgivare har helt annat intervall, som tex 8000 ohm vid 20 grader C och 200 vid 100 grader C. Då kommer ju din DME-enhet (som är samma som förut) aldrig någonsin detektera att motorn är helt driftsvarm och kommer att anpassa bränsleblandning och tändkurva efter det.

Likadant med instrumentklustret, kan också bli fel.

Troligtvis är det inga problem. Kollar man i Bentley så anges samma testvärden till alla motorer (M20,M30,M50,M60)
-10 grader C => 7-11.6 kOhm
20 grader C => 2.1-2.9 kOhm
80 grader C => 0.27-0.40 kOhm

Ska se om jag kan hitta motsvarande värden för M52, men vill minnas att man inte längre brydde sig om att mäta på detta sättet utan förlitade sig på felkoder istället.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det stod faktiskt en mätpunkt i Bentley för E39 (M52), vid 20 grader C så ska resistansen till DME-enheten vara 2.2-2.8 kOhm.

Vilket är inom samma område som vad M50 och dess DME-enhet arbetar med. Så med andra ord så ska det inte vara några problem, inte med DME-enheten iallafall.

Instrumentklustret lär du se om det blir rätt eller inte :-)
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Tackar ännu en gång för dom jätte bra svaren!
Har testat å koppla ihop enligt schemat men tempmätaren fungerar ej :/

Ngt tips på hur jag kan fixa den?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vilken resistans har du mätt upp mellan brun/gul och brun/violett kablar vid kall respektive varm motor?
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Har ingen multimeter men ska se om jag kan låna en så ska ja mäta:)
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Testade idag att koppla orginal m50 tempgivare alltså 2st 2 poliga givare!
Eftersom jag bara har en givare som går att sätta i toppen så gjorde jag så den andra hängde när i expantionskärlet när motorn var varm (ca80 grader) men tempmätaren i bilen rörde sig inte det minsta?
Det kan inte va så att den måsta ha jord då den sitter i toppen va? För imed att den inte funka med orginal givare så känns de som nått e fel på vägen:s

Tacksam för fler tips!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, det var ju lite märkligt. Det kan ju faktiskt vara fel på givaren, men kan ju även vara fel på styrsystemet.

Om jag minns rätt så fungerar det som så att styrsystemet lägger på +5V över temperatursensorn och registrerar vilket spänningsfall den orsakar och på så sätt kan direkt läsa av en spänningsnivå som är linjärt proportionell till vätskans temperatur.

På M50-motorerna så är det brun/röd kabel som lägger på spänning över givaren. Så om du slår på tändningen ska du kunna mäta upp +5V mellan brun/röd kabel och valfri jordpunkt på bilen.

Detta gäller iallafall sensorn som motorstyrenheten (DME) använder sig av. Detta borde gälla även för sensorn som instrumentklustret läser av - det är ju bara att prova och mäta på den andra kontakten.

Om inte annat så är det bara helt vanlig hederlig felsöning där man lugnt och sansat går metodiskt igenom del för del och utesluter del för del.

Men att felsöka i ett elsystem utan multimeter är ingen bra start :-)
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Har idag testat å byta givare med utan resultat!
Så jag vet inte riktigt vad som kan vara fel! Har snacka med farsan som e lite haj på el och har multimeter å vi ska försöka få ihop en dag vi kan felsöka!

Lite krångligt då han jobbar dagtid och jag jobbar skift;)

Tackar för alla dina tips BMW-slangen nu har vi lite att gå efter:)
Skulle vi inte lyckas få iordning på det så får jag väll slängd in en extern extra mätare eller nåt:)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, det var ju lite märkligt! Hade jag haft min E34 535i tillgänglig så hade jag provat mäta upp hur temperatursensorerna beter sig där (och var det ligger spänning någonstans). Den har ju precis samma som din bil (dvs en givare ger signal till DME och en annan ger signal till instrumentklustret som är samma för våra våra modeller).

Men är som sagt nyfiken på hur det går - det beter sig ju inte riktigt som det borde (som jag anser iallafall när man läser elschemat).
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Har hållt på och mätt lite nu! men får det inte till att funka!

givarn fungerar och visar olika värden varm som kall,

Den violette/bruna sladden går direkt till instrumentet och den får kontakt som den ska!

den gul/bruna kablen har jag lyckats följa innan den går in under säkringsboxen sen blev det mörkt och vi la ner det för idag!

vet ngn vad den gul/bruna kablen går?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Se mitt första inlägg
- brun/gul => pinne 24 connector a instrument cluster

Enligt Bentley ska det vara så, ska dubbelkolla om den går via någon speciell kontakt som kan göra felsökningen enklare.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Konstigt för jag hittade inte den bakom instrumentet:/
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Den gulbruna alltså! Den violette/bruna hittade jag å där va de kontakt till givarn!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad sitter då på pinne 24 på samma kontakt som du hittade den brun/violetta kabeln?

De ska sitta på samma kontakt in på intrumentklustret. En 26-stifts kontakt. Pinne 26 är den brun/violetta kabeln som du redan hittat. Då ska den brun/violetta bara vara två steg bort.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Den gul/bruna menar du va?
Ska kolla igen men tror inte den satt där xD
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Min fråga är vad som sitter på pinne 24 i kontakten vid instrumentklustret.

Enligt elschemat skall den brun/gula sitta där (tänk på att brun/gul och gul/brun inte är samma sak - så blanda inte ihop detta).
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
jaså? trodde jag!

man jag antar att brun/gul är brun med gult sträck och gul/brun är gul kabel med brunt sträck! =)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jupps, helt rätt!

Jag vill vara lite extra tydlig för enligt schemar så har pinne 25 nämligen en gul/brun kabel, medans du letar efter en brun/gul kabel på pinne 24.

Risk för missförstånd alltså!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.