AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.596

Köpråd 330d/xd 325d 06-08

Tjena!

Har sådan beslutsångest i mitt val av bil.
Det står mellan bmw 330dx/d 06-08, bmw 325d -07-08

Har en budget på ca 130-150,000. MAX 150 Touring är ett krav
Bmw 330xd -07 max 16.000mi svensksåld manuell och mer än gärna lite extra utrustning är det optimala eller? är svårt att pricka in allt om man inte köper en ny bil, så vad är egentligen mest värt att lägga pengarna på?

Funderingar bmw 330xd 07. Jag bor i jämtland så har det ganska snöigt en stor del av året därför skulle xd vara perfekt, farsans 530xd går som en dröm oavsett väder. Har aldrig haft en xd innan så det är inget måste.

Kollar även på 325d pga "nästan" lika motor men blir billigare i skatt och försäkring.

Har planerat in att "chippa" bilen oavsett vilken det blir, så automat eller manuell? Är automaten så klen som många påstår eller pallar den för vanlig körning med några gas-omkörnngar landsväg/stadskörning.

Det jag letar är alltså någon utav dessa SVENSKSÅLD minus 17 på mätaren, helt 07 eller nyare.

Många bilar på blocket ligger ute mellan 150-200 för en 6-7 år gammal bil??
Är jag helt ute och cyklar men tycker en rättvis värdering på dessa bilar är runt 120-150?
xd vs D? om D 330 eller 325D automat eller manuell?

Kom gärna med förslag eller egna funderingar

Verdi
Automaten är mycket robustare på 330xd än på 325d iaf.

Jag hade en importerad 330xd touring från 2008 i 2 år. Sålde den i augusti i år för 159 tkr. Min var dock automat, och det är något jag verkligen rekommenderar. Chippade den också. 280 hk. Gick bättre och snålare av det.

Förstår inte heller varför du inte kan köpa en import. Du vet väl att de byggs i samma fabrik va? Min bil hade rullat i Sverige i 2 år när jag köpte den och såg det som ett lika säkert köp som motsvarande svensksåld. Däremot kanske man ska passa sig för de som är helt nyimporterade och "billigast på blocket".

Tycker du får väldigt mycket bil för pengarna faktiskt. En 330xd är ju nästan billigare än motsvarande 320d. Tyckte 159 tkr var sjukt billigt för min. Men marknaden gör en del konstiga val. Nu ska det vara så snål förbrukning som möjligt. Prestanda och utrustning kommer i andra hand tyvärr.
Växt upp med en farsa som är emot import, så det är väl därför :) känns som jag är för lättlurad och större risk att bli blåst. Antar jag bör göra min läxa och ge importbilar en chans. Rent generellt så känns det som att en bil som rullat Tyskland har större chans att va skruvad gent emot en svensksåld, fast det är min uppfattning. tack för svar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.