AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.299

E46 som vinglar på rak väg

Ma
103
MaskinJunior
320d E46 -00
(Volvo 360 -85)
Hej
Min BMW 320d har börjat bete sig illa på rak väg.
Känslan är som att man kör en 80-tals låda i för hög fart på motorväg så att luftmotståndet kastar bilen i zigack över vägbanan. Dock finns även känslan att det är något som är fel i bak.
När jag besiktigade bilen tittade vi extra på bussningarna, och varken jag eller Opus besiktningsman kunde hitta något glapp. (Inte heller i länkarmar).
Jag har rätt lufttryck i däcken, och framvagn ställde bilen i somras efter fjäderbensbyte på båda sidor fram.

Två saker jag misstänker är dämparna bak, (som såg ut att vara dåliga nu när jag bytte till vinterdäck) alternativt att en av handbromsbackarna tar i periodiskt (Fick en upplysning om ojämn handbromsverkan vid besiktningen). Jag har även misstänkt hjullager, men jag har inga ljud i kupén som överröstar ljudet av dubbdäcken. Inte heller något "ovanligt" innan jag bytte från sommardäck.

Min fråga är, har stötdämparna så stor betydelse, eller kan det vara något annat?
Har du inspekterat infästningarna till silentblocken? Dom kan slitas ur golvet på E46, tyvärr ett konstruktionsfel.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Dåliga pendelstag brukar ge den effekten!
Nr 5 i nedan länk:
Länk

/Ola

Min bil:

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om främre bussningarna i bakvagnens bärarmar är dåliga, får man exakt det symptomet.

Hur långt har bilen gått?

Bussningarna brukar vara slut efter ca 12-15000 mil ungefär.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
103
MaskinJunior
320d E46 -00
(Volvo 360 -85)
Bilen har gått 25000 mil, men främre bakvagnsbussningarna 4 i bild Länk
tittade jag väldigt noga på när jag besiktigade bilen. (Har läst om problemet tidigare)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De kan vara dåliga utan att det syns så tydligt.

Hur länge sedan är det som de byttes?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.