|
|
|
|---|---|
|
Hej För lite drygt en månad sedan blev jag påkörd bakifrån av en Skoda som tydligen hade sämre bromsar än mig. Nu börjar det närma sig att bilen är klar på verkstan (BMW Mölndal). Krocken vart inte speciellt våldsam men repen har gått på ca 65000:- enl FB. Min fråga nu är: finns det några speciella grejor man skall vara extra noggrann att kolla upp efter rep? Några svaga punkter på e61? Min bil har panoramataket så jag antar att det får provköras ordentligt samt att man får bara extra vaksam på däckslitage mm. Hur brukar bilfirmorna göra när de får in en krockad bil, kollar de verkligen igenom hela bilen efter skador innan | |
|
Reparationen påbörjas? (Skulle det stått på slutet) //H |
|
|
Jag skulle inte tvekat att omgående mäta upp bilen (fyhjulsmätning). Visar det sig att den är osymmetrisk på något sätt så är det bra att ta det direkt, cme "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
|
Det är ju ganska dyrt att få en ordentlig ordentlig hjulinställning, Men jag skulle definitvt säga/hota med att "om jag skickar in bilen på en fyrhjulsmätning så hoppas jag att värdena stämmer annars tänker jag inte acceptera eran reparation" eller något i den stilen och se reaktionerna... Och visst, priset för nya däck och slitagedelar om dom gjort en dålig inställning kan ju göra att det är ekonomiskt försvarbart att göra en mätning iaf självklart.. Skulle även lyssna efter minsta missljud och köra i motorvägsfart och kontrollera att bilen inte svajjar/vandrar eller drar.. för det betyder till största sannolik på att bilens hjulupphängning inte är som det ska. En E61 ska ligga som ett strykjärn på vägen! |
|
|
Och så kolla att den är rostskyddsbehandlad ordentligt! Speciellt i alla skarvar och hålrum. Per L |
|
|
Tydligen så har det gjorts en fyrhjulsmätning och gjorts en övning i riktbänk som en del av reparationen, så den hoppas man ju är juste. Det är även bytt en del detaljer i bakvagnen som fick en kyss i krocken samt att det löstagbara draget skall vara utbytt. Jag är mest orolig för sånt som kanske inte är ser skadade ut. tex panoramataket mm. inga airbags löste ut men jag undrar hur det funkar med tex whiplashskydd i stolar och sånt? Genererar sådana saker felkoder tex. Hur kollar jag att rostskyddet är korrekt utfört? Tydligen skall bakluckan vara omlackad. Förhoppningvis får man en detaljerad lista på vad som är gjort och kontrollerat när man hämtar ut bilen. Hoppas verkligen att bilen är sig lik nu när man får tillbaka den ,525d med m-sport som endast gått ca 8000 mil växer ju inte på träd direkt... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.