AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.057

Samma prisnivå på 1-3-5 serien från 04-05

Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Är efter dryga 3 år som ägare till min lilla E46 316 ti compact (snart till salu på powerbörsen) på G att köpa en större BMW och har kollat in mig på bilar i prisklassen runt 70K.

När man kollar runt på blocket och bytbil verkar det som 1, 3 och 5 serien ligger på ungefär samma pris vid samma mil, oavsett utrustning (nåja..)

Om man kollar på bilar för ca 70K får man en bil som gått mellan 18 och 30.000 mil i bra skick, i alla fall estetiskt.

1 serien är för liten, men 3 eller 5 serien (E90/E60) skulle funka bra.

Vad är den allmänna rekommendationen på forumet? En E60 eller E90? Vilken anses vara "bäst" bil? Är ju lång (2 meter) så vill ju inte ha en allt för liten bil heller.

Hur är skillnaderna i kvalité mellan E60 och E90? Något för/nackdelar mellan modellerna?

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag tycker definitivt att E60 är en klass upp från E90 i storlek och komfort. Jag är inte säker på utrymmet på längden fram men min svärfar som är 1.87 sitter bra i E90. Baksätet är ganska trångt och ytterplatsernas ryggstöd är mer skålade än i E60 så att man i stort sett inte kan sitta tre vuxna bak. E60 är bredare både fram och bak. Det är ingen risk att man slår i med armbågen i passageraren fram.

Jag upplever även E60 som tystare och med bättre rullkomfort, speciellt E61 som ju har luftfjädring bak. Sedan anses ju E90 vara en mycket körgladare bil med bättre styrkänsla och vägkontakt. Det är väl ett val mellan komfort och utrymmen kontra körglädje.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.