|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Har haft pärlan inne på service för ett par dagar sedan, när mekanikerna efteråt skulle provköra bilen så går den plötsligt inte att köra med!! krångel med lådan som bara varvar galet etc, det enda som funkar som det skall är backen. De felsöker bilen (först dagen därpå) och det visar att det är ventilerna det är något fel på. troligen har de "kloggat" igen eller liknande, får mest luddiga svar. teorin är att föregående ägare kanske aldrig bytt oljan i lådan och att nu när det gjordes fick bilen en chock. Jag är måttligt deppig i dag kan man ju säga.. först servar man bilen för 15 papp sen tillkommer då detta. offert har jag inte heller fått, men jag gissar runt 10-20 papp minst då detta är ett jobb de isf lejer bort till annan firma som skall plocka isär hela låda och kika på/byta ut ventilerna. Någon annan som varit med om samma sak m er E39, eller något liknande? vad kostade det? och viktigaste av allt, LÖSTE SIG problemet efteråt? bilfirman garderar ju sig såklart med att säga "det finns ju inga garantier att inte fler fel inträffar", ja så är det ju givetvis men sannolikheten bör vara minimal..? antar att det är något de säger för att skydda sig om fler kostnader tillkommer.. suck! Dela gärna med er om era erfaranheter. MVH | |
| hmm.. jag som tänkte byta olja i min automat, nu blir man klart lite tveksam! tror inte oljan är bytt i min automat tidigare heller... | |
|
Det sägs ju att oljan skall ha s.k "livstidsgaranti" eller något i den stilen. men det stämmer inte riktigt, den håller nog så länge men inte "föralltid". den skall ändå ses över & bytas nån gång.. Läste på forumet att det är super noga med att man väljer rätt olja, automaterna skall visst vara känsliga (dock räknar ju jag med att bmw mekaniker häller rätt soppa i annars vore det väl fy o skam!). men kolla du upp det ordentligt innan så det blir rätt olja för dig om du gör bytet sj |
|
|
Verkligen trist, lider med dig! Dom har alltså bytt olja i automatlådan och sen (direkt efter?) när dom ska testa bilen så driver den inte? OM problemet är att oljan aldrig är bytt och att det har lossnat gammal skit som täppt igen kanaler etc så tycker jag att det borde komma först efter att man kört ett tag. (Jag är dock ingen expert på automatlådor) Jag har nyligen bytt olja i min låda, den hade heller aldrig fått oljan bytt (eller den hade det visade det sig) och en kort tidn efter mitt första byte så upplevde jag att bilen "småhackade" när lock-upen gick in på treans växel, precis som om det var nåt som höll på att "släppa". Detta blev mindre och mindre och nu efter att ha gjort ett andra byte inkl filter så är det helt borta. Jag skulle kunna tänka mig att det var "gammal skit" som behövde sköljas bort. Jag tycker du ska ligga på verkstan lite, låt dom inte komma så billigt undan. Du lämnade in en fungerande bil och får ut en icke fungerande! Upplyste dom dig öht om att det kunde vara "farligt" att byta olja i lådan? |
|
|
Alltså de hade väl kört en stund, men vet inte hur länge? nåt tag sådär, den gick bra ett tag och sen ville den inte något mer. tycker ni det låter logiskt de dem säger om ventilerna? är lite halv irriterad på stora verkstäders sätt att totalt snöa in på det här med felkodera, de söker inte runt problemet först och ringar in utan de för som tunnelseende! och hur skulle ni ha gjort? jag är absolut inte redo att ge upp bilen för skrotning än!! Finns det några risker med att plocka isär lådan? kanske borde höra med dem som skall göra det jobbet (ej bmw verkstaden) vad dem tror..? |
|
|
Jag hade bytt låda istället för att renovera den. Begagnad låda i bra skick kan du hitta för någon tusenlapp eller två. Vad var det för sorts service du lämnade in bilen på som kostar 15000 för en gammal E39? |
|
|
Jepp kollade bildelsbasen, skall man ha en låda som gått mindre än 10.000 mil blir det ändå rätt dyrt. vet inte hur värt det är att lägga i en ny låda som gått 27.000 (längre än bilen) bara för att den är "billig"? Nå byte av alla vätskor och sådär, men sen även lite annat lullull som vi av tidsbrist inte kunnat göra själva (passade på att byta bränslefilter, spännrulle, fläktrem etc), även gascylindrarna och en ny generator. så lite extra utöver rutinmässig service. avrundade lite uppåt, var närmare 14 det slutade på. Jag tycker det är nog så dyrt med reservdelar f.ö till en "gammal E39", sen är ju E39:orna förbaskat snygga bilar oavsett :D |
|
| Du kan ju fråga vilken olja de använde, som sagt är det väldigt noga med vilken olja som används. Dessutom är det inte" bara att fylla" olja i lådan, det är ju en liten procedur. (Två fyllningar varav den andra med motorn igång efter att ha gått igenom växellägena) Vet du om dom har koll på det? | |
|
Ferlin, det skall jag göra klok tanke.. man antar ju dock att de skall ha koll på saker och ting? nå, konstigare saker har ju skett. ser att vi troligtvis besöker samma bmw verkstad du & jag, vad har du för erfarenheter av Englunds? |
|
|
Jag har ingen större erfarenhet av Englunds vad gäller verkstan, det lilla jag har fått gjort där har dock gått bra. (Jag försöker göra det mesta själv). Sen tycker jag dom har mkt bra service på reservdelar faktiskt! Om det är Englunds som har gjort det åt dig så måste man nog utgå från att dom har koll på vilken olja som ska användas och hur man byter den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.