|
|
|
|---|---|
|
Jag monterade nya Michelin Pilot Alpin med orginaldimension på orginalfälgarna igår, 245/35 & 265/35 19" vilket Michelin även rekommenderar på sin hemsida. Och nu till det tråkiga, jag rullar ut från däckverkstaden och märker direkt att det skrapar i hjulhusen fram när jag svänger. (Utsidan av däcket skrapar i framdelen av hjulhusen) Ringde Michelin, dom skulle återkomma med ett utlåtande och eventuell lösning. Ringde BMW, dom rekommenderar 18" vinterdäck och inget annat. Någon fler som haft detta problem med sin 1M? | |
|
Kan de där däckdimensionerna stämma? Du har 2 cm högre hjul bak än fram? Du har alltså monterat lika stora vinterdäck som du haft sommardäck och det är först nu det tar i? __________ Mvh Grelle |
|
|
Lätt överdrift av mig med 2 cm, närmare sanningen är 1,3 cm men det känns ändå konstigt att ha olika bredd men samma profil (35). __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag förstår din reaktion eftersom det inte hör till vanligheterna men det stämmer och det är samma som sommardäcken. Skillnaden mellan sommar och vinterdäcken är ju att vinterdäcken inte är rundade lika mkt i kanterna. Länk |
|
|
Det låter verkligen märkligt i mina öron att det skulle va så små marginaler som gör att däcket tar i?!?! Det är inte så att bilen är sänkt? Med vänlig hälsning Peter |
|
|
Peter, Jag kan inte svära på att det inte är gjort nått i framvagnen då jag inte ägt bilen sen den var ny men jag skulle inte tro det. Ska göra en insats och ringa och prata med tidigare ägare imorn. |
|
|
Din bil har inte fått innerskärmarna utbytta mot nya omgjorda sådana. Antingen beställer du dessa via bmw och monterar själv (inte speciellt svårt) eller får bmw göra det åt dig. Har du tur går det på garantin. Funkar inte det måste du nog gå ner i hjulstorlek. Obs! Kontrollera att nya innerskärmarna är verkligen de omgjorda. Syns ovanför gallret för oljekyraren. |
|
|
Hofeistos: känner du till varför BMW kom med andra innerskärmar? Micke |
|
| Just på grund av att många har haft problem med däck som skrapade i innerskärmar, speciellt efter bytet till vinterdäck. De nya skärmarna har "inbucklingar" ovanför gallret som fixar problemet. | |
| 265:or som vinterdäck, herrejösses... | |
|
Hofeistos: ok, på de viset! Hur gick de med dina spruckna ytterspeglar! Tog BMW de på garantin? Micke |
|
|
Haas, enligt mig är det inte bara bredden på bakdäcken som är skrattretande med att köra 1M på vintern. Men samtidigt så hoppas jag att det kommer gå fint de få dagar som det brukar komma lite snö i huvudstaden. Är ju inte så att jag ska veckopendla Luleå-Kiruna efter E10 i 20cm pudersnö och köra slalom mellan renar, älgar och isbjörnar. Hade jag haft råd så hade jag givetvis haft fler bilar på gården som skulle passa perfekt till varje ändamål. |
|
| Skorpionen: Det var inga problem med speglarna när jag tog upp det med BMW.De är utbytta och det gick på garantin. Ser ut som att den utstickande delen på de nya speglarna är inte ingjuten i plasten och därmed risken för nya spricker är minimal.:-) | |
|
Nu har jag fått lite klarhet. BMW Smista ringde Tyskland och där sa de att det finns inga nya innerskärmar till 1M men att man kan montera från 3-serie E90. Men det ska även vara möjligt att justera innerskärmarna så jag ska göra ett försök med det imorn. Tack för visat intresse! Återkommer med rapport imorn! Mvh // Krister |
|
| Lycka till! | |
| Det va gott o höra hofeistos! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.