|
|
|
|---|---|
|
Jag är i färd med att köpa en E91 runt 2010 och förbryllas över prissättningen. En 316d 2011 kostar på Blocket 169000 kr medan den värderas till typ 190 på Bilpriser.se. En 320d 2010 (samma mil och utrustning) med 184 hk-motor kostar ca 200000 hos handlare men värderas till drygt 180 på bilpriser. Alltså det helt motsatta förhållandet mellan teori och praktik. Kan då någon svara på: 1) Hur kan en 316 värderas högre än en 320 bara för att det diffar ett år? För egen del är motor och mil avsevärt mer intressant än om det är 2010 eller 2011. Och jag antar att den jag säljer till om tre år resonerar på samma sätt. Dessutom verkar ju i just detta fall Blockets priser skilja sig helt från Bilpriser.se. När jag sålde bil senast stämde Bilpriser utmärkt. Alltså, hur viktigt är årsmodellen kontra milen när vi snackar 7-8 år gammal bil (dvs när jag ska sälja)? 2) Om man ska tänka värde i nästa led, nog måste en 320d vara avsevärt mer attraktiv än en instegsmodell som 316d? Är det möjligen det som redan avspeglas i priserna, dvs 316d är mer svårsåld men att det inte har slagit igenom på värderingen på Bilpriser? | |
| Bilpriser går enbart på statistik - och eftersom det köps/säljs betydligt fler 320d än 316d så skulle jag gissa på att deras 320d värdering är ganska rimlig. Flera handlare jag snackat med påstår att riktlinjer mellan årsmodeller (allt annat lika) är i bästa fall 10kkr, undantaget större uppdateringar eller facelifts där skillnaden kan vara större. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.