|
|
|
|---|---|
|
Hej Har precis införskaffat en 530 touring -02 som har ett konstigt bekymmer, vilket jag givetvis märkte i efterhand. När jag för spaken för vindrutetorkarna bakåt (alltså mot föraren) så spolar bakrutan och framrutans torkare rör sig men inget spolas i fram. När jag för spaken framåt (mot bilens front) så spolar det i fram vid andra klicket och torkarna fram står still men i bak rör den sig. Först trodde jag att det var nåt reläfel eller liknande men efter ha noga studerat handboken så kom jag fram till att spolningen är inverterad men inte torkarnas rörelse. Jag har sökt forumet och googlat som en galning men all info handlar om dom klassiska felen med trasiga pumpar osv. i ungefär en kvart trodde jag att jag fått hjärnsläpp men det spolar bokstavligen på fel ställe när jag kör spaken framåt och bakåt. Har nån råkat ut för nåt liknande? Nån som har tips på vad som kan vara fel? /alex | |
|
Min första tanke när jag läste detta inlägg var att det är något strul med grundmodulen. Denna modul verkar kunna ställa till väldigt konstiga fel har jag fått erfara, hade en e39:a där torkarna alltid gick i upprätt läge när man stängde av bilen om man hade torkarspaken i intervall läget. Denna funktion skall endast vara möjlig på e38:a där man inte kan byta torkarbladen om inte torkarna är i upprätt läge eftersom då de är nere så ligger dom under motorhuven, därför har man skapat detta "serviceläge". Denna funktion finns dessutom endast på e38:or utan regnsensor, min bil hade även regnsensor vilket gör det hela ännu konstigare. Behöver inte alls vara denna modul som spökar på din bil men det var bara en tanke som slog mig när jag läste ditt inlägg. Grundmodulen styr torkarfunktioner, centrallås och larm mm och finns placerad under handskfacket. Mvh Daniel |
|
| jag får kolla denna modul och se om nåt kan vara fel där, vet du om den finns som reservdel denna modul? | |
|
Sitter slangarna och kontakterna på rätt pump? Vet inte om det GÅR att sätta dem fel men det skulle jag ha kollat i alla fall. Någon kanske har haft isär systemet och satt ihop fel? ___ Min bil: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Håller med Pbengtss spolarpumpskontakten kan vara skiftat, sitter i hjulhuset passagerarsidan bakom innerskärmen. Är nog det första man bör kolla. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
jag får riva ner detta och kolla detta. Men om jag förstått det hela rätt så sitter pumpen och reservoaren för bakrutan i skuffen? då blir det väl lite kämpigt att sätta dom fel, eller sitter pumpen i fram för bakrutan? /alex |
|
|
Båda pumparna sitter fram på samma behållare. ___ Min bil: Länk |
|
|
Fick nu tag på garag och tid så jag rev ner hjulhuset och mycket riktigt så satt kontakterna på fel pump så efter lite pillande fungerar nu pumparna i rätt ordning. tackar för hjälpen \alex |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.