AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.894

Gul lampa för kylaren lyser till 10 sekunder efter motorstart, är det kris då eller?

bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Hej,

Jag måste fylla på kylarvätska i bilen. Lampan har tänts några dagar nu och jag måste ju givetvis fylla på kylarvätska. Om jag haft bilen i 3 år och aldrig rört kylarvätskan, är det dags att byta då eller kan jag bara fylla på?

Om jag nu bara kan fylla på, hur vet jag vad jag ska ha till min?
Det är till en E46 330xi -01.

Om den nu bara handlar om låt säga 2dl vätska, kan man fylla med vanligt kranvatten tillfälligt och sen byta?

Jag tänkte om en billig biltema-testare för vilken temp vätskan klarar funkar?
Vart ligger ett riktpris? BMW tänkte jag inte åka till då jag själv tycker att dom är på tok för dyra på det mesta dom gör med bilen, Den här är så pass gammal också så det är inte värt att serva den där. Vore annat om jag hade en nyare bil.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Du ska absolut se till att ha rätt nivå. Åk till BMW och köp en 1,5-liters flaska med rätt glykol, ca 150kr. Antingen blanda 50/50 med vatten som det ska vara och fyll på eller mät koncentrationen först och anpassa blandningen.
Har du kollat vad det står i serviceboken ang byte av kylarvätska?
Har för mig 4 år.
ma
7.450
marin849
Tillfälligt kan man fylla med vatten ja, problemet är om tidigare ägare använt den metoden sedan bilen var ny...
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Fyllde med 2dl vatten nu och då är nivåstickan på lägstanivån nästan, lampan lyser inte längre, 1dl glykol ungefär får jag nog i om inte två dl. Hur stor skillnad är det mellan låg och hög på stickan?

Åker på bmw imorrn och köper.
ma
7.450
marin849
Det är både min och max nivå och det är inte alls mycket mellan min och max.
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Tack för hjälpen!

Då får jag suga ur en deciliter och fylla på med glykol sen.
Det lär blir en lagom blandning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.