|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har kört min 330D på 0.64-0.65 under fem tankningar, räknat med miltal och antal liter. Det konstiga är att Färddator visat 0.49-0.50. Jag hamnade av misstag på en tråd om KCR-boxar och läste att det är vanligt att färddatorn visar för lite om bilen har en bränslebox monterad. Hur kan jag se om detta är gjort? Tack på förhand. | |
|
Om du har KCR box monterad så sitter boxens kontakt monterad på railsensorn dvs bränsleinsprutningsrörets kontakt. Sen ska en box synas nånstans i motorrummet också. Har du provat att bara nolla bränslemätaren genom att hålla inne BC knappen? |
|
| Min gamla 330dA-04 visade alltid minst 1dl för lite på färddatorn(ej boxad). Tror att det är ganska vanligt att det inte stämmer med verkligheten framförallt på de äldre dieslarna. Min nuvarande 330i visar däremot exakt rätt. | |
|
Du borde hitta boxen i motorrummet om den inte monterats väldigt dolt. Boxen är oftast 8x6cm och ca 3-4cm tjocka med en kabel ut som har en hona resp hane färdiga för inkoppling Länk Kablarna går in under motorkåpan och kopplas in på CR-rörets sensor med en Y-kontakt lösning med Hona resp Hane på boxkablaget. Jag hade enbox från Mehrleistüng på min e46 320d (150) och den visade, precis som din dator, vansinngt mycket lägre förbrukning. 2-3dl/mil fel //Anders |
|
|
Du har inte läckage så en del av bränslet rinner ut? Och mäter du sträcka i båda uträkningarna med bilens tripmätare så faller ju problemet med missvisning pga annan hjulstorlek etc som kan spela in då man jämför hastighet på bilens mätare och gps-hastighet. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Har aldrig haft en bmw som visat rätt förbrukning i datorn. Har alltid visat nästan 10% fel eller mer. | |
|
Går att justera så färddatorn visar rätt förbrukning. Via INPA. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.