|
|
|
|---|---|
|
Hej hej, Min Z3 M Coupé -00 har fått något knas på larmet, BMW Original larm. Så fort jag låser bilen via nyckeln eller med nyckeln i förardörren, löser larmet ut och bilen börjar tuta. Felsökning så här långt: * Innerbelysningen fungerar/dimmas ner när jag stänger båda dörrarna. * Rutorna åker upp/ner 1 cm när man öppnar/stänger dörrarna. * Centrallåset fungerar, både från nyckeln och när man trycker ner någon av låsplupparna inifrån. Tips på hur jag ska felsöka vidare? mvh ///Andreas | |
|
Jag har ett vagt minne av att larmkontakten under huven kan strula och då göra så att larmet löses ut. /Masten |
|
|
Länk Länk /Masten |
|
|
Tack för svaren Masten, ska kolla upp huvkontakten o de andra tipsen i dina länkar. mvh ///Andreas |
|
|
Det verkar inte vara kontakten till motorhuven. Den bryter jorden när den är intryck, och jordar när huven öppnas. Testade även att lossa kontakten från brytaren och låsa bilen, men larmet går igång ändå :( Bakluckans kontakt verkar fungera, innerbelysningen i bakluckan fungerar i alla fall. Batteriet är i god kondition. Vart sitter dosan som styr larmet, kanske ska mäta där för att kolla om någon kabel ligger mot jord? mvh ///Andreas |
|
| Styreheten till larmet sitter bak handskfacket...så kolla att dörrkontakterna fungerar först. | |
|
Är inte dörrkontakterna till larmet samma som till innerbelysningen? mvh ///Andreas |
|
| Det har du rätt i, läste lite dåligt :). Tror att det ska sitta en lutningsgivare i kofferten..kan den vara trasig?. Finns även en kontakt bak stereon som jag läst kan strula. | |
|
Kollade elschemat på denna sida: Länk Jag kan inte hitta någon lutningsgivare som är kopplat till "ANTI–THEFT CONTROL MODULE". Ska riva ur radion i helgen och se om något hänt med den brytaren. mvh ///Andreas |
|
|
Hittar ingen kontakt bakom stereon??? Och bakom handskfacket hittar jag inte en svart 12-polig kontakt som visas i elschemat. Tips på hur jag ska leta/felsöka vidare? mvh ///Andreas |
|
| Verkar som det är lite skillnad mellan USA och Europa bilarna. Tittar man på realoem.com finns både lutnings givare och stereokontakt med i listan. | |
|
Lutningsgivaren finns till vänster bakom beklädnaden i kofferten (metallkub med ca 7cm sidor, 3 anslutningar). På baksidan radion finns en pinne som går in i ett hål med microswitch, drar man ut radion (med pinnen) går larmet. Ibland har föregående ägare kortslutit (eller brutit?) kretsen till denna microswitch, så kolla denna. BMW - Freude mit Schwung |
|
|
Förtydligande: Till vänster (mot vänster hjulhus) bakom beklädnaden i kofferten BMW - Freude mit Schwung |
|
|
Jag får fortsätta min felsökning. Idag tog jag ur batteriet, och lossade sen alla kontakter på boxarna bakom handskfacket. När jag satte ihop allt igen och kopplade in batteriet, gick det att låsa utan att larmet gick igång. Tyvärr gick inte larmet igång när jag lyfte på huven heller. Nu kan jag i alla fall låsa bilen, men det inte riktigt riktigt. mvh ///Andreas |
|
| Kanske nåt fel på själva larmenheten...har läst på något forum där de fått byta hela enheten. Bra info, Helirupert :). | |
|
Vilken är larmenheten då? Tycker inte elschemat i tidigare länk passar så bra på min bil. Där står det Alpine Anti Theft Control Module, är det det dom är std. på våra bilar? Hittar jag bara rätt elschema och vilken dosa dom styr larmet, kan man ju mäta sig till om det är givarfel, eller själva controlern. mvh ///Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.