AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.560

Konstigt elfel 528 e39

Sida 1 av 2
Al
25
Alladin_BO
528iA Touring -99
535d Touring -05
Har fått en mycket märkligt elfel som jag hoppas få hjälp med...
Bilen går oftast som vanligt, men ibland blir den heldöd precis som man skulle kopplat bort batteriet. Inget alls fungerar. Efter ett tag är den helt som vanligt igen. Vindrutetorkarna slutar fungera ibland. Startar man om bilen kan de börja fungera igen.
Finns det jordpunkter som man kan kolla upp eller kan det vara något modulen?!?
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
kolla klammor på batteriet.. sen är det väl också lämpligt att kolla upp jordpunkter som du skrev.
Al
25
Alladin_BO
528iA Touring -99
535d Touring -05
Vart sitter dessa jordpunkter man bör kolla upp?
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Angående vindrutetorkarna så kan det ljusbruna relät i elektonikboxen under höger kupefilter vara trasigt. Jag hade damma symtom och ett nytt relä löste problemet.
Al
25
Alladin_BO
528iA Touring -99
535d Touring -05
Kanske är blind men hittar inte boxen med reläer i motorrummet... Någon som kan förklara för en "idiot", eller någon som har en bild. Ska snart ut på en lite längre resa i ösregn så det är väl dags att byta relä nu...
Al
25
Alladin_BO
528iA Touring -99
535d Touring -05
Eller menar du under filtret som i "plocka loss filtret-under"?
Ska undersökas....
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Här kommer en länk med lite bilder. På en av bilderna syns tom det ljusbruna relät.

Länk
Ma
11
Mattan200
523i Touring -99
Hade också problem med torkarna, samma symptom som du. Bytte relät och inga mer problem.

MVH/Mattias Ahlkvist
Är den heldöd så tror jag inte på relät till torkarna, kolla anslutningarna till batteriet att de är rena och sitter bra, ladda det sedan fullt.
Om problemet återkommer så skulle jag byta kontakten till tändningslåset då allting går igenom den.
Al
25
Alladin_BO
528iA Touring -99
535d Touring -05
Tack för svar. Har bytt relät nu och torkarna verkar fungera som dom ska. Körde 30 mil i regnväder och det verkade bra... Dock återstår problemet med att bilen blir död. Är ganska säker på att det inte är tändningslåset då inte ens centrallåset fungerar när bilen "dör" Det konstiga är att den fungerar precis som vanligt efter en stund... Ska kolla batteriklämmorna så det inte är något konstigt där. Finns det andra jordpunkter som kan påverka hela bilens strömförsörjning och vart finns dem isåfall?
Blinkar stereon ibland?
Al
25
Alladin_BO
528iA Touring -99
535d Touring -05
Ja det liksom pulserar i stereon och andra displayer. Har sett detta ibland...
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Grabbens gamla Volvo fick ett liknande fel med att den blev heldöd ibland.
Felet var jordkabeln från batteriet till motorn , kabeln var av ärgad precis efter kabelskon vid motorn och man såg inte felet förens man drog hårt i kabeln.
Dra och bänd vid alla tjocka jordkablar du hittar som länkar ihop motor o kaross.
Al
25
Alladin_BO
528iA Touring -99
535d Touring -05
Väntar på deloreans kommentar då han verkar ha ett hum om vad som kan hända med min bil eftersom han nämnde detta med blinkande stereo. Men jag ska kolla jordkabeln. Bilen verkar va servad av någon typ med tre tummar, o allihop mitt i, på fel sida av handen... Så på de fel jag upptäckt tidigare så har det vart de enklaste lösningarna som har hjälpt, vilket absolut inte brukar vara fallet när jag mekat e39 förrut...
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Blinkande stereo brukar kunna vara jordfel , har hänt ibland på äldre bilar då man har haft slutsteg inkopplat.
Kan tänka mig att bmw är känsliga då det är en djungel av elektronik i dessa bilar.
Al
25
Alladin_BO
528iA Touring -99
535d Touring -05
Hmmmm.... Har precis kopplat in slutsteg. Kanske boven i dramat?!?
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Då borde det blinka i takt med basen (tror den tar mest ström).
Tror dock du har annat fel , har själv slutsteg o spelar högt men aldrig upplevt detta fenomen i min bmw däremot i en gammal golf jag ägde , den blinkade galet när man spelade.
Klart det kan vara det men det borde inte påverka torkare, och övrig instrumentbelysning, allting går som sagt genom tändkontakten blinkande stereo och ratt som går upp och ned bla när man fäller ned solskyddet är ett av symtomen.
Som sagt kolla det som är basic först ladda batteriet koppla ut slutsteget och se om det försvinner steget kanske inte stänger av sig helt eller läcker lite ström och tömmer batteri, fast då borde det ha laddat ur vid det här laget.
Som sagt börja med att kolla steget.
Al
25
Alladin_BO
528iA Touring -99
535d Touring -05
Men bilen dör aldrig när den är på utan det är när den stängs av och ska igång igen.
Al
25
Alladin_BO
528iA Touring -99
535d Touring -05
Vad var det du tänkte på med blinkande stereo delorean?
Al
25
Alladin_BO
528iA Touring -99
535d Touring -05
Och det som är konstigt är att bilen är helt strömlös ena stunden och ett par minuter senare fungerar allt som det ska. Då kan det ju inte vara något som drar ur batteriet eftersom batteriet inte kan ladda upp sig själv på någon minut. Vet dessutom hur en e39 med dålig spänning på batteriet beter sig och det är ingenting liknande. Som sagt stendöd ena sekunden och helt som vanligt andra. Men det där med blinkningar i stereon stämmer ju faktiskt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.