AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.330

varm automatlåda

Lo
37
Locco
520i-98
hej!
tror att jag har problem med kylning av lådan.
den blir så varm ända upp i spaken.
jag har rätt mängd olja i.
den slirar också när den blir så varm.
hur fungerar kylningen egentligen?
hoppas någon kan hjälpa mig.

BMW 525ia-91

till aut. lådor sitter det en oljekylare, som är integrerad i kylaren, och det funkar så att den vanliga kylarens vattenflöde skall kyla ner växellådsoljan....det kanske är stopp i ledningarna ?

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)
bj
14
bjol
320D Touring -05
Har samma "problem" med att spaken blir varm efter en tids körning. Efter körning med släpvagn eller efter lång körning i uppförsbacke, luktar det bränt när man stannar bilen.

Oljeledningarna från växellådan till kylaren blir varma, vilket borde tyda på att oljan pumpas fram till oljekylaren.
hmm, lådan "ska" bli varmare när man drar grejor eller kör i uppförsbacke, då detta belastar mer än att köra normalt (horisontellt utan att dra nåt) men det låter konstigt att det blir varmt ända upp i spaken...

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
På 7-serien E32 är det helt normalt att spaken blir varm efter en tids körning. Inget fel med andra ord. Jag vet inte hur det är på E34, men det är väl samma. Att spaken blir varm har inget att göra med att lådan slirar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.