|
|
|
|---|---|
|
Hur många av ER kör in era fabriksnyabilar? En vän till mig fick sin sprillansnya 318da F31 och de första han gjorde var att sätta på SPORT och göra kickdownd :p är det rätt eller fel? Man ska väll ta de lugnt de första 200 milen? Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! | |
| In med popcornen i micron! | |
| RÄTT. Plattan i mattan i början (på rätt sätt, googla!), man har inte många mil på sig att få kolvringarna att slitas in optimalt, om ens några... | |
|
Numera är motorn inkörd i drivbänk i några hundra mil - jag vet inte exakt hur många - när den levereras. Det bilentusiaster dock gör är att byta motor-, växellåds- och slutaxelolja efter 2-3-400 mil - vet inte riktigt hur många mil heller. |
|
|
AlexanderK, källa på att motorn körs i i testbänk flera hundra mil? Har aldrig sett det när jag besökt bilfabriker (dock är det VW och Volvo) men då jag sett BMW:s tillverkning på video ingick endast ett kort test av motorn utan bränsle, driven av en elmotor. Men inte en inkörning på 30-40 timmar som du pratar om. __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag skulle följt det som står i instruktionsboken. __________ Mvh Grelle |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Tror inte några biltillverkare har tusentals motorer som får gå i många timmar innan montering. Drivbänkar har man till blommor tror jag. |
| Att motorn skulle vara inkörd "några hundra mil" lär ju inte stämma, finns ingen normal biltillverkare som skulle ha tid med det. Skulle mycket väl kunna tänka mig att motorn startas första gången ungefär när bilen körs av monteringslinan hos många tillverkare. | |
|
Saab gjorde reklam för sina nya 9000 Talladega genom att köra tre slumpmässigt utvalda bilar på bana direkt från fabrik. Körsträckan var 10.000 mil och tog 20 dagar. Varje bil förbrukade 27,000 liter bensin och trettital uppsättningar däck. Det kan kallas inkörning, ganska imponerande tycker jag. Om det är rätt sätt är osäkert. Vet ej om något rasade. Motorolja och tändstift byttes. Själv hade jag inte gjort så. |
|
| Jag brukar rekommendera att köra "som vanligt" under inkörning. De allra flesta förare har en omväxlande körning som är bra för motorn. Lite belastning är inte fel. Men självklart ska sunt förnuft råda. Att lägga sig och prova toppfart mm som ett första moment med en ny bil är dumt, även om det antagligen inte kommer att skada. I bruksen står det något i stil med: varva inte över 3500 rpm och kör inte fortare än 150 km/h, plus något ytterliggare som jag inte minns (antagligen full gas/kick down). Jag har försökt hålla mig i skinnet med mina nya bilar, men inte varit rädd för att ösa på lite grann under inkörningsperioden och det har gått utmärkt. Viktigare är att alltid varmköra ordentligt innan motorn belastas. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Eftersom identiska BMW motorer kan skilja väldigt mycket i oljeförbrukning måste de bero på nånting, knappast är det tillverkningstoleranser som orsakar det. Sen kan man ju spekulera i vad som gör skillnaden. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Bara följa instruktionsboken! De första 200 milen kör man lugnt och försiktigt och undviker höga varv under längre perioder. Dessutom bytte jag motorolja för säkerhets skull när den kom hem från England vid 120 mil. Sedan skulle jag aldrig göra kick-down med en kall motor. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Jag kör alltid fullt från början. Hade en 9-3 Aero en gång som jag inte gjorde det med, den gick sämre än den gamla 9-3 Aeron (samma spec). Så fullt det går det första 100milen kör jag nu :). | |
| Framförallt undvika segdragningar och höga varv med kall motor, fast det gäller ju alltid. | |
| Det verkar inte rimligt att BMW skulle provköra motorerna mer än de sekunder de rullar av bandet och möjligen genom någon enklare test-sekvens med datorns hjälp. BMW bygger väl nästan 5500 fordon varje dag, många är förstås MC och Mini men det är ändå hundratals bilar som rullar av banden varje timme. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.