AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.400

får bara värme i kupen e39

Visa användare
20
ferm93
520i e34 -95
525i e34 -94
Tja! får som sagt bara värme i bilen, har sökt runt på olika forum och kommit fram till att värmeventilerna oftast är problemet. Men kan det även bero på att min bil tror det är 40- ute?

bilen är en e39 528i - 97 med dubbla klimat, även om jag ställer på16 (lägsta) så blåser det väldigt varmt både på fötterna och vid rutan, spelar ingen roll om auto är på fläkten eller inte.

Jag skulle verkligen uppskatta en liten guide/förklaring hur man mäter värmeventilerna också!

så va tror ni kunniga? värmeventiler temp mätare eller något annat? :)

mvh/felix
Visa användare
96
Professorkalllkyl
520i sedan -99
740i -98
Mercury Grand Marquise -96
Jag hade samma problem och bytte värmeventilerna på min och nu fungerar värmen som den ska.

Skruva ur värmeventilerna (lossa tre slangklämmor och en eller två elkontakter och lyft sedan - den sitter upphängd på två krokar).

Skruva sedan upp höljet, det sitter med sex torx-skruvar.

Då ser du ventilerna, två st. De ser ut som en stång med en kolv i ena änden och en ventilhatt i andra änden. Kolven glider i en cylinder som påverkas av en kraftig elektromagnet, så ventilen kan stängas.

När ventilen stängs så pressas ventilhatten mot en tätning i gummi.

Standardfelen är att gummitätningarna blir mos / löses upp med tiden och därför inte tätar längre (=full värme), alternativt att kolven fastnar i något läge.

Du kommer att förstå när du ser hur den ser ut inuti.
Visa användare
20
ferm93
520i e34 -95
525i e34 -94
Tack för tipsen! det var en kabel som hade gått av till ena elkontakten :) dock märkte jag det efter jag köpt ny värmeventil.. så är det någon som behöver är det bara att säga till:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.