AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.302

Rek motorolja E21

Har en E21 320-77 som används Maj-Sep, står i varmgarage o används till normal körning med lite emellanåt forcerad körning (inte bankörning)
Bytte i höstas olja till delsyntet 10w-40 för vinteravst, körde 10-15 mil efter bytet o tycker ventilerna slammrar mer efter det.
Funderar på att byta till 20w-50 mineral eller möjligtvis 15w-40 mineral för att minska ventilslammret, funderingar på det?

mcwede
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Du får väl prova dig fram...

Jag skulle testa en bra 5w-50 olja först.

Mvh Janne.

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som Janne T säger så kan det vara värt att försöka en <x>w-50 olja då din motor har gått några mil och en lite tjockare olja brukar rekommenderas då.

Har nämnts här tidigare att Valvoline SynPower kan ibland få ner ventilticket något - kommer inte ihåg om detta gällde hydrauliska eller mekaniska lyftare (som du har).

Mineral, delsyntet eller helsyntet spelar ingen större roll i sammanhanget. Fast med de låga priserna på delsyntet och helsyntet så finns inget riktigt incitament att välja mineral.

Välj en olja med ACEA A3 klassning, någorlunda hög API-klassning och varmviskositet på gärna 50 (eller 40) och byt olja+filter ofta så spelar märke eller namn på olja ingen roll (lämpligt kan ju vara att byta när du ställer på bilen och sedan när du ställer av bilen). Kallviskositet är inte så viktigt eftersom du inte kör bilen vintertid.

Sen angående vilken olja som kan göra din motor lite tystare är nog bara att prova sig fram. Det verkar vara väldigt motorindividuellt hur olika oljor reagerar på olika motorer.

Är ventilspelet korrekt?
ma
74
marcussv
530d T IE -17
325i e30 -89
323i e21 -83
Jag skulle nog kört mineral olja, har för mig att jag fick det rådet när jag körde e30 med 6:a för många år sedan. Sliten kam var ju inte så ovanligt på dem.
Anledningen var att oljan inte rann undan på samma sätt när man stängde av och då smörjde den bättre vid start.
Jag köpte det tipset då han har mekat bmw i hela sitt liv.
Har också en e21 (323) och kom på att jag nog måste kolla den (nyss köpt). Vet bara att oljan var bytt men inte vilken sort.
Har inte kollat ventilspelet,kanske får bli ett jobb för vintern.
Känslan är att slammret blev värre efter oljebytet,men har iof rivit hela inredningen/ljudisolering o kört enbart med förarstol.
Kommer nog att satsa på en mineral förhoppningsvis med en del zink i,o sen byta olja ofta typ vår/höst. Därför e det av intresse att hitta en bra "billig"olja, hittat Havoline premium 20w-50 för 39kr+moms o 15w-40 för 38kr+moms.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det där är en skröna som troligtvis har sitt ursprung när de allra första syntetoljorna kom ut på marknden. När kan det varit? Sent 70-tal?

Numera innehåller troligtvis de flesta (allt ifrån mineral till helsyntet) tillsatser som gör att oljan klänger sig fast på metaller (via kemiska bindningar på molekylärnivå). Inget vi kan se eller känna med fingrarna alltså. Castrol marknadsför denna egenskap hårt, men det finns i princip i de flesta oljor idag. Skulle gissa på att API-klassningen har detta som ett av sina tester för sin oljeklassning.

Det finns spaltmeter skrivet om detta. Johan B här på forumet är nog den som grävt mest om motorolja så kolla gärna lite på hans summeringar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, ZDDP-innehållet är ju ganska flitigt diskuterat för kamkonstruktioner som M20 och M30.

Har själv för lite info och hårda fakta för att jag ska kunna säga bu eller bä om detta. Men högt ZDDP-content gör mig veterligen ingen skada, så är man osäker så gör det ju ingenting om man väljer en olja med högt ZDDP-content för säkerhets skull. Vill minnas det var katalysatorer/partikelfilter som kunde få kortare livslängd med högt ZDDP men det är ju inte aktuellt på E21-modellerna.
ma
74
marcussv
530d T IE -17
325i e30 -89
323i e21 -83
Ska serva min 5:a i nästa vecka, kan ju höra med honom om han fortfarande har samma rekommendation.
Kollar man lite verkar ju de flesta oljemärkena rekommendera någon typ av syntet olja. Jag är ingen expert men det är alltid roligt med lite åsikter.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Personligen skulle jag satsa på en syntet-olja då den har starkare oljefilm än mineralolja och även bryts ner mycket långsammare.

Lämplig viskositet kan vara t ex. 5W40 eller 5W50. Om tickandet är högt och/eller det är annat mekaniskt "oljud" av mildare karaktär kan du testa 10W60.

15W40 är per definition inte "tjockare" än 10W40 när oljorna är varma, och det är väl då motorn tickar kan jag tänka mig!?

Kolla som sagt också att ventiljusteringen är korrekt - annars brukar de motorerna låta en hel del.

Exempel på prisvärd 10W60-olja:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Jag kör enbart med helsyntet i mina m10or.5-40 castrol i dubbilin och i den stressade castrol 10-60.
Blir att titta efter en helsyntet 5-20w-50,o till rätt pris. Ser egentligen inget problem att köpa tex Biltema.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.