AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.594

Hur demontera bakrutetorkare e39 touring?

FO
50
FOX
325d E91 -10
Bakrutetorkaren har rostat ihop men får inte loss den för att kunna rengöra och smörja.
Skruvade loss lilla torxskruven och drog av skyddskåpan. Skruvade av och tog bort mutter och bricka på genomgående axel, men sen då?

Jag trodde att den bara skulle vara att lyfta av torkararmen när muttern demonterats, men den sitter som svetsad. Vad är tricket?

Tricket är nog rostlösningsolja och låta det verka över natten. Torkaren ska bara vara att lyfta rakt upp efter att man lossat muttern, om jag minns rätt. Din har förmodligen ärgat ihop.

Axel och hylsa är i två olika metaller, så de brukar ärga ihop fint - det är därför man ser så många touring med baktorkaren låst i fel position.
FO
50
FOX
325d E91 -10
Ok, det förklarar en del.
Trodde ingenjörer hade koll på selektiv korrosion pga metallers olika potential, men men. Ska jobba med rostolja.

Tack för svar.

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Var beredd på att få byta allt, det kan kärvat ihop för gott och eftersom det sitter genom glasrutan kan man inte vara hur våldsam som helst.

Koll baktorkarna på bilarna på en större parkering, nästan standard på alla märken att torkaren står på sniskan eller saknas när bilen är 8-10 år gammal.

// Magnus

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Själva länken genom bakrutan finns som reservdel. Har bytt på E39:an efter den blivit för trög pga lera och skräp.
Kostade ett par hundra om jag kommer ihåg rätt.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Den som stugsittaren menar är nr 5 på nedan länk. Kostar 670 kr på BMW. Köpte en igår. Fanns i lager på Bavaria Solna.

Länk

FOX, man kan få jucka lite på torkararmen så släpper det.
På min 540 gick det att demontera allt inkl få ur axeln ur genomföringen men på min 530 så satt det så in i h.vete så jag fick såga bort tryckknappen. Notera att man får med själva axeln och genomföringen komplett på nr 5 i länk ovan.

/Ola

Min bil:

Länk

Ma
11
Mattan200
523i Touring -99
Har också bytt min "nr 5" på bilden. Armen lossade ganska lätt efter lite ryck och vrid men för att få ut axeln ur rutramen krävdes ett antal slag med hammare. Ganska nervöst, man vill ju helst inte träffa snett och råka justera glaset...

MVH/Mattias Ahlkvist
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
JAg borrade från utsidan med en lagom liten "dossåg" för att få bort den gamla. ca 30-40 mm om jag minns rätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.