AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.523

Head up display - synlig grå ruta

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Såg igår kväll och även i morse en grå ruta som omgärdade HUD-informationen som jag inte har sett innan. Jag inser att det är en LCD-skärm som projicerar informationen men tidigare så har jag bara sett informationen (hastighet, navi osv) och inte lagt märke till någon bakgrund alls. Igår och idag var det en väldigt tydlig grå ruta med brightness inställt på "normalnivå", dvs standardinställningen. Jag ställde ner brightness till lägsta nivån och då blir det klart bättre, men det som stör mig är mest att något har förändrats.

Någon annan som märkt av detta? Har ni lämnat in bilen och fått kommentar av BMW?

Sökte på det lite och det verkar vara flera som upplevt det men kontentan av det jag har läst har varit ungefär "lev med det" vilket jag väl kan göra, men det tar ner funktionen ganska mycket eftersom det stör på helt mörka partier utan gatubelysning. Har inte läst om någon som lämnat in och fått det åtgärdat, därför jag slänger ut en fråga här om någon här har gjort det och hur det gick?
lo
195
loefvenhamn
535dA M-Sport Touring -17
535dA M-Sport Touring -11
Har själv noterat detta, men eftersom produkten fungerar för övrigt som den ska, har jag svårt att se att BMW tänker åtgärda det på något sätt. Men jag håller med dig, lite irriterande är det faktiskt.

Medans vi är inne på reflektioner i framrutan, så har jag noterat att kepsen är för liten. Botten på instrumentbrädan speglas i framrutan, vilket jag tycker är mer irriterande än den svagt belysande LCD skärmen från HUDen. Rent av en designmiss.

/Löfvenhamn
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Under vissa betingelser har jag märkt samma - det behöver vara stark sol i ganska låg bana; dvs ganska typiskt för oss i Norden på vår och höst. Men bara då.

----
BMW CS/SC #6212
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tack för svar!

Jag har kört i rejält mörker på torr väg och inte märkt av det, igår kväll och i morse körde jag i regn och mörker och märkte det väldigt tydligt. Vet inte om det har med regnet att göra, har svårt att se vad som skulle ställa till det där. Men jag ska se om det fortsätter likadant. Troligen får jag acceptera det och leva med det. Ändå intressant att höra att fler har sett det.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har även märkt den där svagt upplysta rutan, det är ju skärmen som HUD:en består av som speglar sig i vissa ljus. När det är mörkt ute och blött vill jag minnas.

Finns nog inget att göra, möjligen att dra ner på brightness då. Men det syns ju bara om man tittar på det så att säga. Om man tittar "genom" informationen så tänker man inte på det.

Har även den där speglingen som loefvenhamn nämner på min 750, så det är helt klart så att BMW dragit in på kepsen. Men även här tycker jag att det bara syns om man tittar efter det. Håller man koll på vägen så tänker iaf inte jag på det nåt nämnvärt.

Niklas

Fransosen
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Är det en sån här ruta du ser?

Länk

Ser det ibland på E61'an också under vissa ljusförhållande.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Fransosen, japp så är det. Blött och mörkt stämmer bra med när jag såg den. Lite störande tycker jag fortfarande, men jag förstår problematiken. Jag har tittat rätt intensivt på själva rutan. :) Eftersom jag inte sett det innan så satt jag och tittade mer på infon än jag brukar. Ska försöka tänka bort det.

Sim, det är inte riktigt en sådan ruta. Den här videon visar det om man tittar noga. En ljusgrå ruta runt hela informationen. Det syntes tydligare än i videon när jag reagerade på det.

Länk
lo
195
loefvenhamn
535dA M-Sport Touring -17
535dA M-Sport Touring -11
@Fransosen. Precis så är det, inget störande i körningen, bara störande att de missat det i framtagandet och tillverkningen av just den modell jag kör. :/
Ul
65
Ulfis
BMW 330d Touring -10
SAAB 9-3 SC 2.0T -06
Honda VFR 800 -08
Det är inte så enkelt som att det ligger damm ovanpå displayen?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag tror inte det, men det är snart dags för dammsugning så jag får definitivt svar då. :) Det är en perfekt rektangel och den uppkom plötsligt utan att ha funnits innan, så jag tror inte att det är damm. Men jag ska testa att dammsuga försiktigt vid displayen när det är dags för nästa städning.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Min gissning är att det blir så när det är mörkt och regnar och en blöt vägbana.

Fyrkanten är perfekt rak så det är nog inte fråga om att det ligger damm på själva skärmen utan det är mest en svag bakgrundsbelysning från LCD:n.

Jag upplever det som att det mest syns om man som sagt tittar "på" informationen inte "genom" den.

Det som istället iriterar mig mer kring HUD:en är att infon inte syns alls om man har polarizerade glasögon, vilket annars är rätt gött när man kör bil på sommaren.

Om man nu ska börja klaga alltså :-)

Niklas

Fransosen
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det du ser är väl samma problematik som vilken LCD-skärm som helst, dvs svart är inte helt svart utan lyser pga bakgrundsbelysningen. Detta reflekteras sedan i rutan.

Är nästan helt säker på att det har sett ut så från början men du upptäckt det först nu pga väder, vana, förändrade inställningar eller likn.

-------
//Lövet
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Absolut, jag förstår problematiken med LCD-skärm. Och det är uppenbarligen något med vädret som gör det, såg rutan idag igen från att inte ha sett den alls andra mörka kvällar med torra vägbanor. Men de måste ändå ha haft med det som utgång i produktutvecklingen att man bara ska se informationen och slippa se hela skärmen, vilket fungerar till stor del men inte alltid uppenbarligen. Hade de inte alls försökt dölja det så hade man troligen sett rutan oftare.

Nåväl, tack alla för åsikter och tankar, fick svar på min fundering. Är fortfarande väldigt nöjd med HUDen, även om min lyriska inställning fick sig en liten knäck. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.