|
|
|
|---|---|
|
som jag förstår det så är min bil utrustad med tillsatsvärme (standard?) OCH parkeringsvärme eftersom jag kan ställa in starttider i navin men får inte liv i den och har inte heller koll på vilka säkringar som går till värmaren. så är det nån som har ett elschema över dieselvärmaren i en 530d -02? eller ännu bättre, vilka stift som är diagnos, tillsatsstart och parkeringsstart? har en komplett webasto thermo top P jag kan plocka delar från och har även en fjärrstart jag vill koppla in. enbart ni som VET vad ni pratar om kan svara, gissa kan jag göra själv! | |
| Hur vet du att du har en? Tiderna du menar är du säker på att det inte bara är för ventilation? Med ditt små kaxiga inlägg ska jag ju i alla fall inte behöva förklara för dig hur du ser om du verkligen har en värmare. | |
|
då svarar jag lite småkaxigt: jag har en dieselvärmare! |
|
| Börja då med att ladda hem en verkstads manual. Går förbränningsfläkten igång en kort stund när du försöker starta den? Gör den det mät motståndet i glödstiftet. Vanligt att dom lägger av. Finns visserligen många grejer som kan krångla med bränslevärmare. Men du kan ju börja där. Om inte den är stendöd. Börja då med att koppla upp bilen och ta bort ev felkoder som kan spärra värmaren. | |
|
Egentligen är det inte mkt som kan krångla, glödstift/flamvakten, tempgivaren, fläkten, doserpumpen och ev c-pumpen, men saken är den att den är stendöd så tänkte mer på om det är i bmws system det krånglar snarare än webastos. Jag har tillgång till webastos serviceprylar och litteratur men det hjälper ju inte om det är bilen som inte vill skicka rätt buss-signaler eller om kretskortet i värmarn pajjat. Jag har gjort en reset genom att lossa batteripolen men det hjälpte inte. Jag ger mig fasen på att det går att koppla in sig med Thermo Testen som på vilken vanlig webasto som helst och en analog startanordning bör inte heller vara några konstigheter. Får se om jag tar mig tid att kolla upp det imorrn. |
|
| På lite nyare BMW så låser den sig om man råkat försöka starta den några gånger med för lite bränsle. Tror också att det inte ligger i värmaren. Börja med att koppla upp bilen. Det räcker inte att bara koppla loss batteriet. | |
| Sitter den spärren i bilen? Jag fick känslan av att det sitter i värmaren som vanligt eftersom BMW själva rekomenderar att rycka säkringen till värmaren ca 10 sekunder efter man startat bilen vilket är samma procedur som en vanlig värmare.. | |
|
Det går att läsa felkoder mm på värmaren via INPA. //David |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.