AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.157

Alpinvita bilar tips för bästa rengöring

St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Som rubriken lyder. Vad är era specialknep för att hålla alpinvita BMWs i nyskick?

Jag tycker att det är ganska svårt att få bilen 100% ren oavsett medel och tidsåtgång i tvätthallen. Kör bl a produkter från Sonax, Mrcap och Turtle. Insekter, asfalt och övriga prickar (inte stenskott) lyckas liksom sitta kvar, i alla fall på 1 serien min?

Den saknar lackskyddsbehandling men var inne hos Mrcap i somras och blev som ny. 5000 mil sätter sina spår och stenskott köper jag tyvärr men alla andra små fläckar efter insekter, asfalt etc. Hur löser jag bort dessa på enklaste sätt?

Sedan ljust läder, vad är bäst där? Såpa och svamp eller BMWs produkter? Vilka använder ni? Silverstone läderklädsel är i princip vit och i mycket bra skick men lite jeansfärg kan man ana här och där på sittdynorna.

Och dörrpanaler alltså den svarta plastytan eller vad det är för material. Det brukar dyka upp lite skoskavsmärken och efter bilbälten som slängs upp. Hur kan man tona ner dessa märken på bästa sätt?

Tacksam för era vettiga svar!
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Asfaltsfläckar tar du bort med tjärlösare, Turtles Prewash-T är en riktigt bra sådan. Finns på de flesta mackar och på t.ex. Coop. Mac 124 Prickbort är också bra.
Insekter tar du bort med en alkalisk avfettning. Jag använder ett medel som heter Surfex HD som jag köper på dunk från England (shinearama.co.uk) som jag sedan späder med vatten. Det fungerar bra för att ta bort annan smuts med också och för motortvätt. Både Sonax och Turtle har insektsborttagningsmedel som duger gott för de flesta. Just insekter kan vara besvärliga och ofta blir det mindre rester kvar, dessa försvinner med en claybar eller vid polering.
Eftersom du har en vit bil syns flygrost rätt tydligt. Ett utmärkt medel för att ta bort det är Iron-X, i Sverige säljs det av streetpower-rekond.se. Ett liknande medel är Iron Cleanse från Orchard Autocare, säljs hos bbvnet.se.

När det gäller att hålla läder snyggt är fläcksuddare/mirakelsvampar utmärkta! Sådana finns bland annat i många Ica-butiker och Coop. Jag använder dessa tillsammans med väl utspädd Interior Clean från pingens.se. Det fina med dessa är att man får en fin matt yta efteråt. Samma metod används med fördel på plastpaneler.

/Masten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.