|
|
|
|---|---|
|
Nu när det drar mot kallare tider så börjar oron för att råka ut för att vevhusventilationen ska frysa sönder, jag kör en X3 3,0iA-04 vad finns det att göra förutom att göra oljebyte inför vintern? Hjälper det med motorvärmare? När bör man bli orolig vid -5 eller -10? Jag bor i Visby så det brukar vara grön-bruna vintrar men ibland så blir det vinter här också, anledningen till oro är att det blir mycket korta körningar så motorn blir knappt ljummen. Alla tips motages med glädje. Mvh ///M.Jones (Visby) //BMW CS #6780 Livet är alldeles för kort, i förhållande till hur länge man är död. | |
|
Hej Ja det finns ju endel trådar iLänk detta ämne, det känns som dom flesta isolerar oljesticksröret och oljereturen och täcka njurarna med typ liggunderlag. Jag hade tendenser förr förra vintern med klegg under oljelocket och returen, gjorde rent och täckte för njurarna, installerade en motorvärmare Länk Kör täckta njurar lika länge som vinterdäcken sitter på. Har inte haft några problem sedan detta åtgärdades. Har däremot inte isolerat retur etc. //m |
|
|
Ska sägas oxå att jag körde och kör många korta sträckor, så motorn kom inte upp i arb.temp innan jag fixade till allt. //m |
|
|
Det enklaste du kan göra är att någon gång då och då ge dig ut och köra en bit så motorn får bli rejält varm. Detta tips fick jag på en verkstad, och jag tolkar det som 1-2 ggr/vecka och kanske någon halvtimmes vanlig landsvägskörning. |
|
|
Har nu gjort en snabbkoll under huven och upptäckte att slangen till vevhusventilationen är isolerad, då borde jag väl ha kalltklimat-kitet? Enl utrustningslistan så ska jag ha S842A Cold-climate version, vågar man slappna av lite nu eller bör man förutom oljebyte täcka njurarna och köra med motorvärmare? Mvh ///M.Jones (Visby) //BMW CS #6780 Livet är alldeles för kort, i förhållande till hur länge man är död. |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Jag har bytt själv till Cold Climate-varianten på min 02'a. Jag kommer ändå åka förbi Coop Forum i veckan och köpa svarta sittunderlag och klippa till för njurarna. Hängslen o skärp. :-) |
|
Sittunderlag bakom njurarna som Storabjörnen säger fungerar klockrent. Ett tips är dock att inte klippa till dom, utan bara använda dom som dom är ifrån början. Man trycker bara ner dom lite längre och sen klämmer fast dom mellan njurarna och motorhuven. Mycket lättare att snabbt kunna rycka bort/sätta dit dom. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.