AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.573

Rätt lufttryck i däck

Sv
8
Svedba
520d - 2011
Vad ska lufttrycket fram resp. bak vara på mina däck?
Fram 245/45 R18 96Y
Bak 275/40 R18 99Y
Jag tycker att värdena som står på dörrtröskeln stämmer inte eftersom kör jag två säsongen med sommar däcken och dem är redan slitna ?????
p_
31
p_stman
Bmw 520I e61 -10
Värdena stämmer inte om du går ifrån orginal dimensionerna.
Dom där däcken bör ha mellan 2.7 och 2.9 bar.
Ka
5.698
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Hur är däcken slitna?
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Kolla hjulinställningen - nogrannt.
Min uppfattning är att många har alldeles för mycket chamber bak (jag kan ibland se det med blotta ögat bakifrån) vilket bör slita insidan av däcken. Han som justerar mina bilar delar dennna uppfattning och ställer hjulen så lodrätt det går (alltså så lite chamber som möjligt) inom angivna toleranser. Mina hjul slits helt jämnt.

Som jag uppfattar BMW skall man verkligen försöka pricka de nominella inställningarna om det går i övrigt samt vara extremt noga. Det påverkar uppträdandet och jag brukar populart säga att man får 30km/h på känslan. Dvs 120 km/h före justering blir som 150 km/h efter. Över 190-200 km/h är jag personligen i stort sett aldrig i Sverige så i denna regim vet jag inte riktigt hur det blir. Formodligen blir skillnaden större.

Snet slitna däck kan också bero av veka bussningar. Jag har bytt till Mayle HD och är verkligen helnöjd med resultatet. Bilen har verkligen den där tunga stabila landsvägskänslan man förväntar sig av en 5-serie.

Jag tror att mycket av beskyllningarna på RFT kan förklaras av veka bussningar. Om däcken är styva så ger det med sig elastiskt i bussningarna vilket förändrar geometrin och leder till spårighet. Om man byter till mjukare däck kan det upplevas som positivt men det är ingen långsiktig lösning. Även i dessa fall måste hjulen röra sig rätt vilket man löser med rätt bussningar.

cme

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
Sv
8
Svedba
520d - 2011
Tack så mycket grabbar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.