|
|
|
|---|---|
|
Hej Har sökt i forumet utan att finna det jag söker. Startar därför en ny diskussion. Planerar på allvar att göra en tripp ner till ringen nästa säsong för lite äventyr. Typ 1-1½ vecka Har lite frågor som jag hoppas att ni kan svara på. - Hur tar man ner till Nurburg på enklaste sätt? - Tips på hotell/motell/vägval på vägen ner? - Hur funkar det om man kör en svenskregistrerade bil i Tyskland? Försäkring? Är det något som man måste fixa iförväg? - Tips på bra hotell/motell när man är framme? Inga "lyxhotell", utan lagom - Är det turistklassen som gäller? Hur många varv "orkar" man köra på en dag dvs. med full koncentration? Eller rättare sagt, vad ska man köpa för "åkbiljetter" , ett varv i taget eller köpa en heldags biljett om det nu finns? Har kört sporthoj/supermotard på banan (dock inte på Nurburgring) en hel del, så jag vet hur ansträngt det är. Tacksam för svar /Magnus | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Tja Du kör från sthlm på en dag , om du gilalr köra bil. Det tar en stund, typ 14-15h dock. Ner till Malmö, bron över, ner till rödby, färjan till Puttgarden. Sedan A1 autobahn Hamburg, Bremen och till Köln. Den finns hotel kring banan, sist bodde jag typ 2mil därifrån. Men det är billiga typ gasthaus. Kolla Länk svenskregistrerade funkar i tyskland, ska du gör det 100% rätt ska du köpa Miljöbevisert, kostar 6 Euro, Böter 40 euro. Men när jag blev stoppar för forkörning i berlin i sommars, hade jag ej något märke, och de bryde sig ej. Så oddes att du blir tagen för det är minmal. Sedan har reg papper med dig. de kommer de fråga efter om du blir stoppad. På banan är det dåligt med försäkning. Det är bra att ha med en internationell skadeanmälan på resan, om något händer. Ska du bara köra i Eu länder kommer du ej behöva grönakortet. Det finns ju rätt mycket jippon där, du kan få åka med i ringtaxi, men någon som kan köra. Finns ganska rolig besk här vad det kostar Länk Med allt, inkl öl :) |
| Kolla in Nurburgring-tråden på Länk där står typ allt man behöver veta. | |
|
Jag har bott på Hotel am Tiergarden ett par gånger Länk och tycker det är riktigt schysst. Fina bilar på parkeringen, trevlig restaurang, schyssta rum och så kan man vakna upp till vrålande motorer från ringen. :) Annars är väl en viktig sak att kolla upp försäkringen för själva ringen, de flesta bolag har gjort ett undantag för ringen så att försäkringen inte gäller där. |
|
|
Jag bor alltid på Hotel Blaue Ecke, och har gjort det dom senaste 20åren. Bra pris och trevlig personal. Ett riktigt vattenhål är det för gamla ringenrävar med =) Fingerspitzgefühl. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ni kan med säkerhet utgå ifrån att er försäkring inte gäller på Nürburgring. Den är inte helt okänd i försäkringsbranchen :-) På min försäkring har de för säkerhets skull angett detta i försäkringsbrevet. Länk Hade själv planerat att köra på Nürburgring i år men ett par avbrutna vipparmar satte stopp för det. Så det blev bara en snabb stop & go vid banan. Är det någon som har bra koll på när det är "lågsäsong" på ringen (om det nu finns något sådant)? När brukar det peaka, är det med Tysklands sena semestrar? Är våren ett bättre tillfälle än sensommaren? |
|
Tack alla.. Jag känner till "problemet" med försäkringen på ringen. En fundering. Om man råkar bli påkörd av en annan, hur funkar det då? Eller om man råkar köra på en fem miljoners kr Ferrari ? Blir man ruinerad resten av sitt liv då? Det borde finnas nån specialförsäkring som man kan teckna för de dagarna på ringen eller på vilken motorsportbana som helst, som en extra trygghet? |
|
|
Vad ni än gör så undvik helger med långa öppettider om ni skall köra för första gången. Har själv varit där nere tre ggr i år och kört två av gångerna. Hädanefter när jag skall köra så kommer jag att åka ner de vardagskvällarna de har öppet, mycket mycket mindre trafik på banan och man slipper svettas när den ena gtr:en efter den andra ligger och skall om när man pressar livet ur en suzuki swift ;D. Skall man endast besöka banan för att njuta av stämningen så kan deras helger kallade "green hell driving days" rekommenderas varmt att avnjuta med en kall bitburger i näven. Vet ej vad som gäller vid kollisioner mellan två bilar, men eftersom banan är allmän betalväg så kommer mest troligt polisen att utreda det hela. Tilläggas skall att våra f-bolag ej kan frånsäga sig trafikförsäkringen enligt lag om jag förstått det hela rätt. Således skall man vara skydda vid ev olycka. Ett tips jag läste var att beställa ett så kallat "grönt kort"(kan heta annat) från sitt försäkringsbolag som ett bevis på gällande försäkring, då om du orsakar någon skadegörelse på armco-räcket vill de ha betalt på plats. Men med detta bevis går faktura till ditt f-bolag istället om det flyter din väg.. |
|
|
Tack för nyttig info. Får planera å köra på vardagar å kvällar. Lite materiella frågor här! Har tänkt köpa 25 varvs biljetter, dvs ska man köra 150mil ner, så lika gärna att köra så mycket det går. Nya däck ska inhandlas till vår. Funderar om Michelin PS2 pallar 25 varv? Egentligen 1-2 varv i taget. Kanske 10 varv per dag. de fem-tio första varv kommer jag säkert att ta det lugnare. Ska man ta med extra bromsbelägg? Original eller Redstuff ? |
|
|
Är det bra mönsterdjup på gatdäcken, och bromsbeläggen är hyfsat nya så ska det inte vara problem. Original bromsbelägg duger. Det är ju inte så att du kommer att köra under åtta minuter under första besöket ; ) |
|
| Jag har ett bra tips om du skall köra på ringen - ta det försiktigt! :) | |
|
PRICES FOR TOURIST DRIVES ON THE NÜRBURGRING IN 2014: Nordschleife Prices: 1 lap 27,- € 4 laps 100,- € 9 laps 209,- € 25 laps 518,- € Annual ticket 1.650,- € bra hotell: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.