|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| e23power, varför inte förhindra att felet uppstår istället? Det är ju ett ganska högt spel du kör. | |
| e23power, varför inte förhindra att felet uppstår istället? | |
|
den har frysigt några gånger under min ägo men inga större fara bara rykt mycket . Är nyfiken och hade tid idag så jag plockade ner det mest för att se hur det såg ut . nu tror jag att problemet sitter i nedersta delen cyclonen det var där gojan satt . ska bli intresant hur det funkar nu när allt är riktigt rengjort med orginalprylar och normala oljebytesintervaller ca1000mil . nästa steg blir ett nytt cold climate version med 4 isolerade slangar . e23power |
|
|
jag tror inte att det är så farligt det är inte en saab vi pratar om den hade rasat vid 10000-15000 mil . motorn går riktigt bra (29000mil)och jag använder gasen ska en stake kröka sig behövs väldigt mycket mer olja eller vatten för den delen än vad som kommer in när ventilationen är täppt . min bil har ju gått 29000mil varav 20000 i sverige i det fuktigaste klimatet så konstruktionen är hållbar enligt min åsikt synd att vevhusventen är så känslig bara . kanske dom mindre har svagare vevstakar (teori) e23power |
|
|
Sant, men jag menar, att hålla på o rengöra? Isolera en gång så slipper du rengöra. :) Även om det görs rent så är ju problemet fortfarande (om man inte isolerar allt inkl oljesticksröret) att under vissa omständigheter tillförs mer goja än vad som tas bort = problem. /Martin |
|
|
du har nog rätt i det men min vanliga nyfikenhet gjorde att jag rev ner den bara för att se .Jag trodde faktiskt att membranet skulle vara trasigt men det såg fint ut så kanske funkar den med kortare bytesintervaller på oljan, Jag har en bekant som har en 525 -01 han är andra äg och köpte bilen när den gått 11000mil den har nu gått 18000mil och där har aldrig synts till något klet varken under oljelock eller i slang till vevhusvent han byter oljan vid ca 1000mil . e23power |
|
|
God kväll, Jag har själv en X3 av 2004 årsmodell o hajjade till lite då jag läste denna tråd. Kollar på bilderna, det är där rören går ihop som problemet uppstår? Jag kommer nog bara bågfila mitt rör på plats o köpa en t-koppling och en slang som kapas i tre delar o sätts samman i lämpliga längder med slangklämmor. Så såg det ut original på min Porsche 930 under med oljekylning och ett sjuhelevetestryck i oljeledningarna, det lär nog funka på min X3:a oxå. Känns onödigt o lägga några lapp på ett så enkelt fel att avhjälpa... Jaken |
|
|
det är intresant att följa vad folk har för teorier. Mitt klet satt inte i oljeröret vid oljestickan det var helt rent . Det var cyklonen som var täppt av denna fettliknande sörja (olja-vatten) och röret från ventilkåpan fram på motorn. Det var lätt att rengöra allt med bensin och inga konstigheter att dela på övre delen där membranet sitter för att rengöra denna samt inspektera att membranet var helt. Krångligaste var att dela på rören utan att sabba dom. e23power |
|
| det är nog mest m52tu (dubbelvanos) väldigt lik m54 som har samma vevhusventproblem. På min satt mest klet i cyklonen. Oljeröret på oljestickröret var helt rent. jag demonterade även membranet (väldigt enkelt) och det var helt .Rengöringen av alla rör och ventilationen med bensin tog max 30 min monterade tillbaka alla gamla grejer och bilen går bättre än den gjort dom senaste 5 åren tydlig skilnad .Skulle gjort detta när jag köpte bilen .... hoppas att det hjälper longlifeolja på shortlife 1000-1500mil. | |
|
Min 523 ( m52tu ) frös vevhusinstallationen på i förra vintern. Blev mer eller mindre tvärnit när bilen sög in olja i cylindrarna. Ett par dl olja i cylinder 5-6. Bild på bank6 Länk Länk Bara tacksam att inte vevstakarna mm knäcktes. Bilen är superisolerad inför denna vinter :) |
|
| har den gått många mil och långa serviceintervaller ? | |
|
Det behöver det inte ha varit. Om man t.ex. kör 20 mil i -20 grader på en isig och snöig väg (dvs man kör i 70km/h), med klimatanläggningen på +22C auto kan man utan problem producera tillräckligt mycket vatten för att gå från ren till frusen vevhusventilation, om allt är helt oisolerat. Eftersom slangarna inte är isolerade och det blåser in -20C gradig vind (nej kylaren värmer inget här) över hela motorn kommer det vatten och den olja som avskiljs i cyklonen att frysa på vägen ner i röret i tråget och bilda en propp. Och sker det inte under resans gång lär det ske efter några kortare körningar efteråt, där men enbart fyller på med ny vatten/oljeblandning och inte får upp värmen för att övergå till "automatisk rengöring". Med allt isolerat kommer temperaturen i hela systemet att vara plusgrader även i sträng kyla redan innan motorn har uppnått full arbetstemperatur (vilket den knappt gör när man kör med full värme i kupen och kör sakta på en snorhal väg i -20C). Eftersom det är plusgrader kommer både vatten och olja att kunna rinna ner i tråget. När oljan är så pass varm att vattnet börjar förångas (tar lång tid!) kommer det slutligen att avskiljas som vattenånga och sugas in i cylindrarna, och endast oljan skiljs av och rinner ner till tråget. Det är denna process man måste få igång för att slippa problem. |
|
| om vevhusventilationen är så känslig så borde detta ha skett även på nya bilar under åren 99-06 någonting när m52tu och m54 satt i bilarna men efter vad jag läst här på forumet så verkar dom flesta bilarna ha några år på nacken. Att min bil får problem är ju inte förvånande med över 25000 mil och 13 år . Jag lär ju få se hur min bil klarar denna vintern med helt rengjord oisolerad vevhusvent | |
|
Det har det ju också! Men det beror väldigt väldigt mycket på körmönster och temperatur. Nu är ju bilarna det gäller gamla (E39, E46 mfl), men förr var det bara att åka förbi en BMW-verkstad en svinkall vinterdag och räkna antalet bilar som kommit in. Lite ironiskt: När jag var inne och köpte de isolerade delarna och fått dem i näven på väg ut så släpper en bärgare av en annan E39 touring med frusen vevhusventilation. :) |
|
|
Hehe oljan kanske var 200mil gammal. Inga rör i vevhusinstallationen var igensatta av koks eller dylikt. Kondensen frös och ett rejält övertryck var resultatet. (Oisolerat och inget framför kylaren). Nu har jag en 4mm formanpassad gummiduk framför kylaren ( Länk Länk ). Samt isolerade orginalrör med ett extra lager rörisolering ( grå rörisolering från Jula ) samt 2mm gummiduk runt om isoleringen där det inte var för trångt. Dvs superisolerat :) Jag älskar e39 och dess motorer, men vevhusinstallationen är verkligen en högriskpunkt på m52tu. |
|
| Även oljestickans rör hela vägen? | |
|
Japp Länk Dock har jag lagt till 2mm gummiduk runt om den grå isoleringen + lite mer grå isloering upp till seperatorn från y-koppling på oljestickan, i efterhand. Det var lätt gjort i en GDS-hall med hasplåten bortplockad =) |
|
| Tänk om alla gjorde detta så vi slipper denna tråd varje år. | |
| lågfriktionsmotorer, jag ska hålla extra koll på min motor i vinter då förhålanderna inte är bra. bor i småland = fuktig vinter bilen går ca 1km till dagis och tillbaka på morgonen står sen stilla tills 16:00 då går den samma rutt igen och kanske en runda till affären . Kanske en längre tur på helgen. | |
| Passa på att sladda med bilen, det är jättebra för vevhusventilationen eftersom motorn avger mer värme trots att man kör sakta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.