|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
eastmotorsport |
Jag har nu bytt vevhusventilation på både min 520i 2001 och min X3 2004. I båda fall satt returen från vevhusventilationen som går in på röret till oljestickan helt igen av oljeklegg. Det innebär väl i sin tur att oljan tvingas andra vägar, tex in i förbränningsrummen, eller vart tar den vägen? Har iaf som sagt bytt allt nu inkl röret för stickan och jag hoppas att det röret har en annorlunda konstruktion och större öppning just där rören går ihop så att överskottet från ventilationen kan leta sig ner i tråget. Men, jag har läst en massa trådar om detta men ingestans lyckas jag lista ut om det enbart är M54 motorerna som har detta problem. Nån som vet? Kan också berätta att jag ju testar Mobil New Life 0W-40 istället för Castrol. Handlar dessutom via Oljemagasinet som har bra priser. Hoppas dessa problem är bort för min del iaf, samtidigt som jag nästa är säker på att 90% av alla med M54 motorer har igensatta oljereturer. Tråkigt såklart :( Den som inte frågar får heller inget veta :) |
| Har du möjlighet att hjälpa mig med det problemet? Jag bor i Stockholm och hittar ingen riktigt bra mek. | |
eastmotorsport |
Jag bor uppe i Östersund dessvärre. Men detta fixar vilken verkstad som helst bara man köper ett komlett kit som inkluderar oljeröret. |
| Ok | |
|
Köp ett kit som har isolerade rör , dumt att sätta dit ett nytt om det är oisolerat då chansen för att det fryser ökar för dig. Tror att det är M54 som krånglar mest med vevhusventilationen då dom andra verkar vara skonade från detta skit fel. Fattar jag rätt så blåser oljan i princip ut i förbränningen om ventilationen blir igensatt. |
|
| skiro det är inte så himla svårt jag har gjort det på min gamla 520ia det finns beskrivning till vänster i menyn gör det själv annars,Annars kan jag hjälpa dig i mån av tid | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är själv intresserad av samma frågeställning. Har en N46-motor och konstruktionen med oljeseparator och olja ner tillbaka i oljetråget via ett oljerör är ju samma mellan M54 Länk och N46 Länk Men det finns ändåså ett par skillnader. N46 tar från ventilkåpans bakre ände. På N46 finns dessutom ingen oljesticka så där sitter bara ett returrör (ett rakt rör istället för en y-förgrening och som jag tror är större på N46 kan ju bidra med att risken för propp minskar i detta område - vilket är det största riskområdet vad jag förstår). |
| Tack jag tar gärna hjälp av dig catch_me. | |
| Vad kör ni på för intervall vid oljebytena? | |
Min 120i har haft byte vid 2500 mil (2008/08), 5300 mil (2010/08), 8200 mil (2012/04) och 9700 mil (2013/09). Vilket är enligt min mening på tok för långa intervall (men detta är enligt BMW's CBS och helt enligt deras "regelbok" så att säga). Jag kommer definitivt att korta ned detta (på mina andra bilar bytte jag varje gång jag bytte till vinter/sommar-däck). |
| Byter alltid i samband med sommar/vinter däck byte | |
| Har tänkt mig att byta olja efter 1000mils intervall , då jag har renoverat motorn och fått den bra igen. | |
|
Det är för långa intervall. Vi har kört mycket gamla bilar och det har aldrig varit några problem med frusen vevhusventilation på någon av dem, men å andra sidan så byts oljan vid max 1500 mil. Så jag fortsätter nog med det eftersom det är ett så snabbt arbete och liten kostnad. |
|
Eftersom jag köpte min 120i i september i år finns det inget jag kan göra åt tidigare bytesintervaller :-( Just nu är man mest intresserad om man är i farozonen eller inte. Nu bor man i Skåne och här blir det inte särskilt kallt. Men är ändåså intresserad av graden av igensatthet det är på motorn. Inget, lite eller mycket. Av ren nyfikenhet, borde man inte kunna "proba" de två rören i oljesticksröret och se om det är igensatt eller inte? Eller rensa med liten flaskborste eller liknande? Länk Eller finns det mer ställen där det kan klägga igen än bara vid oljestickan? |
eastmotorsport |
De kit som man nu monterar är alla isolerade vad jag vet och förstått. Att rengöra eller försöka hålla returen öppen är svårt som tusan då det är just där de två rören möts som bekymret är. Där är det på originalröret en spalt som faen inte är mer än 1mm så att komma dit ner och pillra är stört omöjligt utan att ta lös oljeröret. Jag har själv kapat upp detta på min 520 för att se hur det såg ut. Hur det är på ersättningsröret som är nummerändrat vet jag inte. Bästa sättet att undvika detta bekymmer är att ge sjutton i longlifeoljan och byta på 1000 mil, använda motorvärmare samt monter en papp bakom grillen vintertid som tar bort kallaste blåset mot ventilkåpa och vevhusventilation. Men som sagt, att detta är på M54 vet jag men är det även på M52 och andra motorfamiljer? Nu hoppas jag att min Mobilolja samt tätare oljebytarintervaller ska fungera. |
eastmotorsport |
Kolla här hur det såg ut på bilen jag berättar om i inlägget ovanför ; Länk |
| M52 är också drabbad. Råkade ut för detta på min fd 523i -00 med M52. | |
@eastmotorsport : !!! Jisses vad trångt! Såg ju dessutom ut att vara rena knäcken den där geggan som satt fast. Jag trodde det var en helt vanlig y-förgrening som satt där. Mycket bra bilder, var precis på gång att fråga om du hade några bilder på detta. Då kanske risken är mindre på N46, den har ju ingen oljesticka utan bara ett enda rakt rör för ventilationen. Länk Ska ta mig en närmare titt hur det ser ut i verkligheten lite längre fram. |
| någon löste det väldigt lätt med en tunn ståltråd på en skruvdragare ned med den å rotera gjorde tydligen underverk. | |
eastmotorsport |
Finns inte en chans att man kan rensa den lilla spalten på 1mm med något som roterar. Kolla jag har laddat upp mer bilder nu på länken ovan. |
eastmotorsport |
[url=Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.