AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.021

Koppla bort batteri på MB SLK (R171) -05?

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag har just nu en kompis MB SLK200 R171 ståendes hos mig. Han har haft problem med att kupéfläkten ibland inte går och när jag öppnade huven på bilen insåg jag vad som troligtvis var felorsaken - i batteribaljan stod det någon dm med vatten pga igentäppta dräneringshål och precis bakom batteriet sitter kupéfläkten i princip helt oskyddat. Min teori är att vatten har skvalpat in på fläkten och fått den att stanna, när det sedan har varit torrt ute har fläkten torkat och då börjat gå igen. Det känns åtminstone som en rimlig felorsak tycker jag...
Hur som helst, jag har sugit upp större delen av vattnet med min våtdammsugare men fortfarande står det lite kvar i botten. Jag skulle vilja plocka ur batteriet för att kunna kolla eventuella dräneringshål undertill, men jag är osäker på om det går att göra hur som helst? Är det bara elhissarna som behöver ominitieras när batteriet varit frånkopplat eller är det fler grejer?

/Masten
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Jag håller förstås med dig :) Tänkte bara om det är något som måste ominitieras på verkstad, med all elektronik i dagens bilar så är det ju ingen omöjlighet.

/Masten
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Radion kanske kommer kräva lösen om batteriet är av för länge.

I övrigt ska det nog inte vara nåt problem.

Undvik om möjligt att ha det ur för länge om något.

/G
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Det kan ju vara på sin plats med en förklaring om hur det gick - alldeles utmärkt :)
Dräneringarna är rensade och allt är frid och fröjd nu. Jag måste säga att det är en riktig idiotkonstruktion att leda ner allt vatten som kommer in genom luftintaget i huvens bakkant rakt ner i baljan där batteriet sitter.

/Masten
MB=Mindre Begåvad :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.