|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är sugen på att byta till antingen 520d Touring Xdrive eller 320d GT Xdrive. GT:n behöver M-pkt och 19 tumsfälgar för att komma till sin rätt, medans på 5:an är det inte ett lika måste. Med "min" utrustning i övrigt (bl. a p-värmare, navigationspaket, sportpaket vs Advantage edition, Harman Kardon, Aktiv farthållare, backkamera) så blir prisskillnaden mycket liten då t.ex p-värmaren eftermonteras på 3:an. På sätt och vis är jag kanske jag är mer sugen på GT:n. "Nyare/ovanligare", mer utrymme i baksätet, man sitter lite högre (vilket inte är fel på en familjebil). Kanske lite roligare att köra. Iallafall smidigare. O andra sidan kan man inte blunda för 5:an maffigare kvalitetskänsla som jag upplever klart bättre. Skönare sportstolar fram tycker jag också (och det är där jag oftast kommer att sitta), bättre komfort överlag, tystare t.ex. Jag irriterar mig något på att i GT:n är dieselfyran något för skorrig i låga farter medans den är något mer dämpad i 5:an. Svårt val. Vad tycker ni? Någon som kört båda bilarna? mvh | |
|
Jag har ägt och kört både F31 och F11 och hade valt F11 före GT, mer bil i mina ögon helt enkelt. |
|
|
Helt klart F11. Varför köpa en ful bil i onödan? ------- //Lövet |
|
|
F11:an alla dagar, just på grund av 3:ornas plastiga inredning - samt sämre dämpning av dieselljudet. Två riktiga "turn offs" för mig :( ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Intrycken som du beskriver i ditt sista stycke håller jag med om. Körkänslan upplevde jag att skiljde rejält. 5-serien har bra närvoro och är följsam med standard chassi. Bilen rollar lite och sväljer potthål bra. El servon har en knepig övergång från inget styrutslag till lite styrutslag men det slipper du antagligen om du väljer x-drive. 3-serien i gt-version chockade mig lite då jag tyckte att styrresponsen var seg och att bilen rollade mycket. Detta hade jag kanske inte förväntat mig av en BMW, bien är ju dock lite högre. Fick lite flashbacks från gamla Saab 9-3, man vrider på ratten....väntar...bilen rollar och sätter sig...väntar lite till....bilen svänger. Potthål slog in i bilen också så jag kände mig osäker på vilket chassi jag körde. När jag kom tillbaka visade det sig att det var ett sportchassi. Chassit var inte sportigt men ändå var komforten förstörd... Nu har ju alla olika tycken och smak och prioriterat olika saker. Vissa kanske upplever gt-chassit som trevligt och komfortabelt. Jag skulle i alla fall försöka pröva en gt med aktiva dämpare |
|
|
Var också sugen på en GT, tycker den är snygg och kul då det inte går 13 på dussinet, MEN efter att ha kört och jämfört med F11 var det aldrig någon tvekan. Som många har sagt, F11:ans överlägsna komfort och kvalitetskänsla gjorde valet enkelt. Som Narvselius säger så tycker jag också att skillnaden mellan F3x och F1x i inredningskvalitét är otroligt stor där F3x känns lite för plastig. Tycker BMW gjort skillnaden för stor, F3x skulle legat någonstans mittemellan nuvarande F3x och F1x... |
|
|
F11 alla dagar i veckan! /Anders |
|
|
Stort tack för feedback! Jag kanske skulle postat det i 3-serie forumet för att få mer positiva kommentarer om GT:n.. ;)"Min" utrusningsjämförelse är ju delvis skev, men själv tycker jag GTn iallafall är jätteläcker i Glaciärsilver med M-pkt och 19-tummare. Utan och med mindre fälgar gör att den "tappar mer" i utseende jmfrt med 5:an då. Hursomhelst, jag håller nog med inläggen att 5:an pga bättre kvalitetskänslan och komforten känns "mer bil". Och det där med "turn-off" på med sämre dämpning av dieseljudet på 3:orna håller jag med om. Kör Passat TDI170 2012 idag och den låter faktiskt mindre från motorn i låga farter vid jämförelse, och GT:n är till skillnad mot 5:an (där det såklart skiljer klart mer) sen bara aningen tystare i fart enligt mina öron. Eller så är det så att prisskillnaden mellan GT och 5-serie borde varit större? Eller hade GT:n haft samma ljudkomfort och kvalitetskänsla som 5:an hade jag inte tvekat. Min enda invändning mot 5:an är egentligen att den känns något stor och klumpig att hantera i låga farter. Sen stör jag mig lite på att den är relativ dåligt utrymmesutnyttjad. I övrigt toppen. När jag provkörde så noterade jag något märkligt. Jag hittade inga krokar på sidorna i bagageutrymmet för kassar och dyl. Måste det till förvarningspaketet för detta? Sen är det svårt att hålla utrusningen nere för att det inte ska dra iväg, nu har jag i nuvarande offerter för 5:an skippat alarm för första gången på en ny bil på många år då det inte kommer med i något paket och jag prioriterat annat typ navi, värmare och stop&go t.ex. Synd att det inte går att välja sportautomat på 520d xdrive, någon som har koll på om det gör någon skillnad i d-läget på övriga vagnar? "vad missar man" förrutom en snyggare växelspak? Paddlar går iallafall att välja till.. Jag har inte med ställbara dämpare nu på 520d, jag tyckte std chassit fungerade bra på demobilen. Egentligen hade jag också bestämt mig för att nästa bil ska inte vara en 4-cyl diesel för att ljudet är så tråkigt, synd att steget är så stort till sexcylindrigt.. Och 528i eller 328i GT tror jag inte jag vill ha, inte på 5:an iallafall. Bra sprutt i motorn men jag blev inte superimponerad av gångkulturen i 328i Touring när jag provade. mvh |
|
| Satsa på GTn! BMW 5-serie känns lika vanlig som Volvo V70. Visst är komforten fantastisk och kvalitetskänslan hög. När jag hyrde en 520d touring slogs jag av att den är synnerligen trång i förhållande till yttermåtten. Dessutom upplevde jag 20d motorn som för liten. Mao, satsa på GTn, du får en nyare, ovanligare modell med bra utrymmen och mer körglädje! | |
|
Lyfter min egen tråd lite. Efter många provkörningar av F34 och F11 så lutar det nu nog främst mellan F34 335d xdrive (ej provkörd, är ju "ny" motor i F34) eller F11 530d xdrive. Med "min" utrustning ungefär samma pris. 320d är nog borta ur leken då jag framförallt stör mig på motorknattret i lågfart. En 520d kan iofs funka men då vill jag gärna ha powerkit för lite mer drag, och då är frågan om det inte är värt att gå upp till 530d ändå och så får man en skönare motorgång på köpet... Fortfarande är gillar jag F34:ans praktiska egenskaper även om det finns vissa orosmoment med dom karmlösa rutorna och den utfällbara spoliern i vinterklimat. Men lite högre markfrigång o sitthöjd , slösaktigt baksäte (där mest övriga familjemedlemmar kommer sittta iofs) och det lite smidigare formatet är plus. Och att alla inte har en. Ännu.Och F34 335d borde ge massor av skön kraft och ganska maffigt ljud tror jag. Men så provkör jag 530d och njuter av dom ännu skönare stolarna, cockpit- och kvalitetskänslan från förarplats och en sådan sak som skönare hydraulisk styrning. Fortfarande har jag inte helt förlikat mig med det fysiska formatet (och stör mig lite på det i sammanhanget begränsade benutrymmet bak). Men komforten är ju fantastisk. O andra sidan är kör jag "bara" 1500 mil per år och F34 tycker jag är rätt OK den med även om det är klasskillnad. Så här håller det på... Hjälp mig välja... :) |
|
| F11 är väldigt mycket mer bil, och trevligare inuti, än treserien. Enda anledningen till att köpa en trea är att denne mindre, även på utsidan, och att tillbehör är billigare (förutom nav). | |
|
Jag hade ju bestämt mig för en 3-serie GT 335d Xdrive, var tanken. Men jag kunde inte förmå mig till att köpa en F34 när jag väl hade provkört F11. Sådan skillnad i kvalitetskänsla och körkänsla! Mitt val blev plötsligt enkelt och är så grymt nöjd med min bil 530d xDrive Touring. Ren njutning, väntar bara på att få trycka lite när vi kört inte den lite F11 är lite "liten" i jämförelse,men jag föredrar ombonat och mysigt istället för en bänk i parken. Så krasst kändes det för mig!! WoooW! |
|
|
När du ändå går upp i motorstrolek och därmed prisklass skulle valet för mig vara ännu enklare än om man väljer mellan 320 d GT eller 520 d. D.v.s. en 530d xDrive utan en sekunds tvekan, särskilt när det är en familjebil och inte en andrabil eller singelbil. Hade jag vart singel och velat ha en körmaskin så hade jag köpt en M135 alt en 335/435 då utrumme och komfort hade hamnat längre ned på prioritetslistan. En 530 d xDrive är kanske den bästa 5:an avseende balansen mellan prestanda, komfort och pris i 5-serien just nu, särskilt med kampanjerbjudandet. 530 d xDrive - du kommer inte att ångra dig. |
|
|
Instmmer med XC60 och mduck - Om du som jag inte accepterar kvalitetskänslan i F3x-seren inredning så är valet enkelt: F11 530dxDrive. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
F11 går att få med dieselvärmare, köper aldrig en ny bil utan det igen. Bagageskynket åker automatiskt fram och tillbaka när man öppnar luckan eller glaset, lätt att vänja sig vid. Jag vet inte om f11 är så dåligt utnyttjad i utrymmet. Bagageutrymmet är ju mindre än en v70 men då är ju också linjerna helt annorlunda. Vad gäller inredningskänslan är f11 i en helt egen klass ovanför treserien. Känn bara i iDrivereglaget så märker man skillnaden. Skulle du istället fälja f31 330D så får du ju åtminstone en körgladare bil som kompromiss mot nackdelarna ovan. Jag tycker GTn är riktigt snygg, sett flera nu i vinter där spoliern är halvt utfälld på parkerade bilar, jag tolkar det som att den inte gillar snö och is. |
|
|
Tack för era inlägg, uppskattat! När det gäller skillnaden i inredningskvalitet behöver ni inte övertyga mig. Klart mysigare och bättre i F11 såklart. Nu verkar iofs idrive reglaget med touch numera vara samma med navi, mer stör jag mig t.ex på den billiga lösningen med locket till mugghållarna som skall "utrymmessparande förvaras i handskfacket". Hur tänkte dom? Men o andra sidan finns ju faktiskt en sån banal sak som krokar i bagagerummet att hänga kassar på, något som konstigt nog saknas på F11 (hur gör ni?). Gillar den tvådelade hatthyllan på F34 där den bakre åker med upp och där båda lätt o snabbt kan förvaras under golvet ingen "kassett för insynsskydd o lastnät" att hantera. Dieselvärmare ett måste även för mig, måste eftermonteras, blir 7tkr dyrare och man får inte fjärrstyrningen i remote services utan i separat app vilket jag överlever iofs. Men om vi bortser från den uppenbara skillnaden i kvalitetskänsla, hur tycker ni jämförelsen står sig då? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.