AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
682

jag sitter här och läser rep.hand.boken...

... och ser, att när man byter kamrem, så ska man använda något BMW-specialverktyg när man kollar spänningen på remmen eller vad det nu stod.
Vad ska man istället använda för att göra detta?

men kom igen nu! någon måste ju ha bytt kamrem någon gång. tolkar jag min engelska bok fel, eller finns det något specialverktyg?

klmjgust
Bytte en gång i tiden kamremmen på en ford, kanske dålig jämnförelse men på den så skulle man spänna "lagom", vad nu lagom är?
När det var lagom spänt så skulle man kunna vrida remmen 90 grader med hjälp av 2 fingrar på längsta stället. Vet ej om det är generellt på alla motorer men det funkade för mig i alla fall.
Gör så här: Byt rem, spänn lagom, åk sedan till en verkstad och låt dom kolla på´t. Borde inte kosta något om dom är lite service-minded..

Jimpa
pe
123
pettan
528t-99
323-81 bus
325-88 Tic
kollade i min svenska haynes bok där står det att man ska ha ett special verktyg för att låsa kammen ÖD samt ett specialverktyg för att mäta kammrems spänningen. men det ska även gå att ta en insex nyckel och en fjädervåg att mäta in det här med. rekomenderar starkt att du köper den här boken och läser om du ska byta kammremen,då det verkar vara extremt nog att man gör riktigt just på m40 motorn
ja jag har ju boken, men den är ju på engelska

ca 3000 spänn på en BMW verkstad inget att tveka på.
Bj
143
Bjarne
525i -91
Bytte rem på min 318i -89 i höstas. Jag fick hjälp av en kille som har en verkstad och som har bytt många kamremmar på olika bilar, han sträckte remmen som han brukar göra i likhet med ovanstående inlägg om att remmen ska kunna vridas 90 grader. Är du osäker bör du nog kontakta en verkstad. Den har nu gått ca 600 mil efter bytet utan problem.
man kan ju alltid lämna in den för att få den bytt
2081 spänn

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.