|
|
|
|---|---|
| Hej kan man köpa en 316 e46. Eller kan den va svår såld om ett par år? | |
|
Till rätt pris går allt att sälja, och en 316 E46 är ju en gammal bil redan idag så om par år är väl en sån värd mellan 5-20kkr beroende på skick. __________ Mvh Grelle |
|
| Jag hade inte gjort det då det verkar vara rätt stora problem med rost när man läser på forumet. | |
| Tacksam för alla synpunkter. Gärna på fel och brister så man vet om det är nått å ha alls när man kommer dit och ska titta. | |
| Jag hade gärna skaffat en E46 igen, Tycker personligen att dom fortfarande är riktigt snygga känns väldigt mycket BMW över dom. | |
|
Älskar min e46:a , och nackdelar finns det med alla bilar, om det nu är problem med lacken på e46orna så kan det vara andra prob med andra modeller :) sen att min far har en billackering är ju bara ett plus.! |
|
|
Jag sålde min gamla 523 i -98 ch köpte en e46, 316 ti -02 för ca: 6 månader sedan och i mina ögon har 316/318 (n42) motorn en del tråkigheter för sig. Min har läckt olja vid vakumpumpen, kamkedjespännaren bytt, fuktar ut en del olja vid vanospackningarna och två tändspolar bytta. Dessutom drar den mer bensin än jag förväntade mig. Svårt att komma under 0,8 l/mil vid blandad körning (har även fått detta bekräftat av en annan 316-ägare). Rost har jag däremot inga problem med än så länge. Min tidigare 523 i hade jag aldrig några problem med rent motormässigt och m52-motorn var en betydligt trevligare bekantskap och verkar generellt vara "skottsäker". Dessutom inte så mycket dyrare att köra; ca; 0,95 l/mil blandad körning. Att jag sålde den berodde på att den hade gått 35 000 mil och börjat rosta rejält. Så mitt tips: Ska du ha en e46 så välj hellre en 320 i eller annan modell med raka sexan. |
|
| Tack för en del tips | |
|
Om man ska köpa en E46 ska den väl ändå ha sex cylindrar. Tänk på att chansen att höra det klassiska BMW mullret verkar ju nästan ha upphört totalt. Nu är det bara fyror som gäller. Köp helt enkelt i allafall en 320 med den raka sexan ;) Rosten verkar framför allt sitta runt hjulhusen bak (i allafall vad jag har sett) på grund av den jobbiga kanten på insidan där det samlas massor av smuts. |
|
| När det gäller rost skiljer det nog mycket mellan olika exemplar. Min E46 är över 15 år och där finns ingen synlig rost. Jag rostskyddsbehandlade den för 5 år sedan så underredet bör nog klara sig ytterligare några år. | |
|
Håller med att e46 är fortfarande i mina ögon en riktigt snygg modell, bland dom snyggaste Bmw tillverkad. Jag har haft 3 stycken tidigare där min första var en 320 med 150 kusar. Bättre bil har jag aldrig haft, tyst, bekväm och snygg. Varje gång jag startade bilen och tog en tur var för mig en njutning. Förutom service så fick jag köpa en uppsättning däck, det var allt. Tyvärr kan jag inte säga att dessa punkter föll på plats i mina tidigare e46 av modell 318, en från 1999 och den andra med den "tråkiga" motorn n42. |
|
|
Jag har varit nöjd med mina 328or, i alla fall funktionsmässigt. Känns som moderna bilar, trots åldern. Chassit verkar vara en svag punkt. Har hört skräckhistorier om infästningar till bakvagnsbussningar som lossnat från golvet, vilket verkar ha drabbat bilar som varit hårt körda eller tungt lastade. Men när jag provkört mina så har jag varit noga med att lyssna efter klonkande ljud eller om bilen uppfört sig slingrigt på vägen. Jag vet dock inte om det gäller enbart coupe och/eller sedan. Mina bakfjädrar har gått av på touringen, fast det bytte förra ägaren dock. |
|
|
Haft min e46 i 4 år nu, 17800 mil på mätaren nu, går som tåget, kommer köra den till det är dags för skroten. Älskar den och tröttnar inte på den, inga problem med infästningar, bussningar, fjädrar eller rost. Eller jo, hade rost vid grillen där motorhuven går ihop med kofångaren. BMW bytte på rostskyddsgarantin. Efter div. pimpning med nya strålkastarglas, dimljus, blinkers och vindruta har den fått ett lyft utseendemässigt och är fortfarande fin i lacken. |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Jag köpte en e46 316 ti Compact, 04'a för ca en månad sedan, 11500 mil hade den gått. Jag är supernöjd. Ser ingen rost nånstans men självklart ska man se upp baki hjulhusen, skarven mellan kofångare och kaross. Där har ju min e46 330 fått lite. Första lite längre turen var Sthlm - Uppsala tur o retur, på farthållare i ca 110-120 och den drog 0.63. Lite blandat till jobbet o så drar den 0.7. Peppar peppar, än så länge inget trassel med n42-motorn. /Sb. |
|
Jag köpte min 330xi -01:a för dryga 4+ år sedan. Min kommentar till folk som tittar på E46:or är - låt bli.. Bilen har varit en konstant plånboksdränerare, så pass att jag nu har investerat så mycket i den att jag kommer få ha kvar den tills den trillar ihop i beståndsdelar. Listmässigt blir mina nackdelar följande: 1- Ytrost, stort problem.. BMW skyller på underleverantörer - jag skyller på BMW. De hade en garanti som många inte nyttjade (eller, så var det inte "tillräckligt rostigt") Mitt exemplar byttes inget på, och det märks då den är kexigare än en gammal E34 från mitten av 90-talet. 2 - Specifikt för 330 så är avgassystemet underdimensionerat i min mening från fabrik. 3 - Vägbuller - isolering = högt - värdelös. Jag mätte upp decibelvärdena under olika körningstyper med sommar resp vinterdäck (olika märken, självfallet). Däcken gav +/- 2 decibel. Notera dock att det redan var för högt från början. 4 - Tre gånger fick jag byta expansionskärlet till kylaren under vintern - nej, det var helt korrekt blandning i - materialet är värdelöst! 5 - flertalet (inte bara M54-motorn) har "lustiga" oljeläckage, jag har en sådan modell och precis lyckats lokalisera problemet - något som på verkstad kostar dryga 3k att åtgärda. 6 - Orginal "förbrukningsdelar", såsom fjädrar, går av som knäckebröd.. Sedan att den senaste tog BMW 2,5 månad att byta ut på garanti gjorde inte upplevelsen bättre. Fjädern hade då gått 500 mil, och suttit på bilen i 5 månader - under normalt och korrekt framförande av fordonet... Utöver mina gnällpunkter ovan, så är det en tre-serie, jag kan inte förvänta mig att den är lika tyst och bekväm som en femserie, speciellt inte när jag har en permanent fyrhjulsdriven liten åsna. Men, viktmässigt är den en koloss. Jag hade hellre rekommenderat en 1-serie.... Varför komma sist, när man kan vara först? |
|
| Ja måste säga tvärt om då..Körde min 330d -01 nästan 40000 mil och allt som byttes var glödstift och olja var 1000 mil. super duper kvalite, saknar den bilen fortfarande den var som en kompis=) | |
|
Rost rost rost, men om man hittar ett fint rostfritt exemplar så är det i min mening en väldigt rolig bil. Har en 325 Touring som tyvärr i skrivande stund blir uppäten av rosten.... :( Men kommer ha kvar den tills den faller sönder ;) för att den är så rolig att köra. //m FREUDE IST BMW |
|
|
Rost rost rost, men om man hittar ett fint rostfritt exemplar så är det i min mening en väldigt rolig bil. Har en 325 Touring som tyvärr i skrivande stund blir uppäten av rosten.... :( Men kommer ha kvar den tills den faller sönder ;) för att den är så rolig att köra. //m FREUDE IST BMW |
|
|
|
|
|
|
Jag håller med Burt och har erfarenhet av två E46 på sammanlagt 60.000mil i form av en 325i Touring med ca 40.000mil på mätaren och en 330i Touring med 20.800mil på mätaren när den såldes, bägge tillhörde min far och fungerade klanderfritt. Visst förekom byten av slitagedelar men med längre intervall än för normalbilen upplevde jag. De var inte heller särskilt benägna att rosta, 30n fick en ny VF skärm på garanti och hade senare en liten fläck i nederkant av dörren när jag sålde bilen men annars var de friska. Vevhusventilationen krånglade aldrig trots M54´s rykte, ingen motor drog en droppe olja och de var acceptabelt tysta att åka i trots 255-däck på den ena. Visst det är ingen femma eller sjua men E46 är behaglig att åka i för att tillhöra mellanklassen. Vad som nu är fel på avgasröret eller expansionskärlet har jag ingen aning om men brustna bakfjädrar är lite av en sjukdom som även E83 ärvt det är sant. Men lätt sammanfattat är E46 kanon och jag tror inte att du behöver vara rädd för att köpa ett exemplar idag. Kvalitén är god även om svagheter finns och man brukar alltid få sålt en BMW om den är frisk och det oavsett ålder, mätarställning eller hur sliten "ytan" är. Bakhjulsdrift och körglädje kan vara ett skäl till att de går åt särskilt när värdet nått botten (tyvärr?). //Bjersér |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.