AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.245

demontering kylarfläkt

Hej hur får man loss kylarfläkten när man inte har nån fläktrem att låsa med ?

Glömde skriva att det är en e39 528ia -99a
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Det sitter 4 bultar som håller remhjulet, dessa kan man använda som mothåll med ett hemmagjort specialverktyg (plattjärn som man borrar hål i). Brukar funka smidigt tillsammans med en pneumatisk hackspett.
tack för svar men ja har inte tillgång till sådana verktyg tyvärr där bilen står just nu. så fler smarta förslag mottages gärna.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det vanligaste sättet att lossa viskofläkten är att ta en vanlig u-nyckel och snärta till (u-nyckeln) några gånger. Tänk på att den är vänstergängad! Ser ut såhär på en E34 535i
Länk

Fast även denna teknik behöver en fläktrem (kan ju vara värt att prova dock). Har man tur kan det räcka med att ta en gammal drivrem och hålla emot. Det borde räcka med att hitta egentligen något som kan hålla emot remhjulet något medans man slår loss viskofläkten, gamla drivremmar, cykelslang eller vadsomhelst borde duga.
Ska prova de men det är inte riktigt så gott om plats på e39a
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det går utmärkt att hålla emot med en helt vanlig lång skruvmejsel om man har fläkten i rätt läge. Kila in mejseln mellan två av de fyra skruvskallarna. Tålamod så hittar du rätt läge.

___

Min bil: Länk
Det finns ingen som har en länk om hur man smidigast får loss bulten till fläkten.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Var det en fråga eller ett påstående? Utan frågetecken kan det tolkas som både och. Men eftersom frågor är vanligare så antar jag att det var en sådan.

Jag har inte för E39, men har gjort en för E34
Länk

När du säger bult, menar du viskokopplingens mutter som är fastskruvad på vattenpumpen? Eller menar du de fyra skruvarna som håller fast fläktbladen på viskokopplingen?
Jo jag menar viskokopplingen den sitter som f-n. Har provat med att låsa remhjulet med ett vedträ å har slagit på en fast nyckel nu i timmar.
Måste ju finnas nått bättre sätt skulle jag tycka.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, det gör det. Har själv detta verktyg i garaget som används som mothåll
Länk
Länk

Hade du varit i Malmö och mekat så hade du kunnat komma förbi och låna det.

Med drivremmen borta blir det tyvärr mycket svårare. Du måste nästan ha ha haft loss den någon gång det sista eller senaste åren för att lyckas. Med drivremmen monterad så brukar det räcka med en u-nyckel och ett par snärtiga slag med hammaren.

Kom ihåg att det ska vara snärtiga slag, det är den plötsliga momentana impulsen som slår loss muttern. Samt att den med största sannolikhet är vänstergängad (så är den på E34 iallafall).

Men utan drivrem så är du nog tvungen att hitta någon enklare form av mothåll, något som håller emot något när du snärtar till med hammaren. En lång skruvmejsel som pbengtss föreslår bör ju fungera, om man har en passande sådan.
Ursinnig värmlänning med medelstor slägga funka oxo tillslut men det blir nog inte så mycket plast detaljer och sätta tillbaka.nu är frågan vilken längd av rem ska man ha finns två och välja på 1555 eller 1538.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Varför slår du på plastbitarna, då är det inte så konstigt att du inte får loss den :-) Men kommer inte alla plastbitarna kosta en slant att ersätta då?

Slägga är faktiskt sämre, en liten och lätt hammare är bättre. Har provat båda och hammaren fungerar bättre. Det man vill uppnå är en kraftig impuls på kort tid. Energin är nog samma mellan båda men eftersom hammaren har snabbare hastighet (men lägre vikt) så blir impulsen mer koncentrerad i tid än från en slägga som har lägre hastighet (men högre vikt).

Nog om det, vilken längd? Borde stå i ETK.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tog en *mycket* snabb titt i ETK och det verkar som att E39 528i Touring fram till 09/1998 hade 6-ribbors 1555 rem och från och med 09/1998 och framåt så hade de 6-ribbors 1538 rem.

Eftersom din är -99 så bör den vara tillverkad 09/1998 eller senare - vilket tyder på att du ska ha 1538-remmen.

Du bör alltså kolla när din bil är tillverkad för att veta med säkerhet.
jo jag kolla upp med meca och det ska vara 1538 remmen. plasten är så spröd efter all uppvärmning av kylaren så varje gång nyckeln slant av rök det en flisa.men det gör inte så mycket efter som kylaren sitter i bunt band och det är efter att en bmw verkstad bytte kylare -09.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
:-) Ok, det förstår jag. Tycker de där M50-, M52- och M54-motorerna har väldigt mycket bräcklig plast. Allt ifrån plastimpellers, kåpor, oljefilter till kylare och dess anslutningar. Får hoppas nyare motorer är bättre på det området.
ja det hoppas jag med tänkte köpa en e61 till våren när e39an gått ur bes
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.