AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
897

Reparera sidogardiner bak

Rullgardinerna för de små bakfönstren brukar ofta gå sönder. Och man förstår varför när man tar isär delen -- det är helt enkelt en smäckig konstruktion. Om barn, eller vårdslösa vuxna, är där och drar oförsiktigt så går den sönder.

Jag gissar att de ofta går sönder när någon som inte vet hur den sitter, försöker ta bort den - för att komma åt att ta bort dörrklädseln.

Den sitter fast med två hakar i den bakomliggande stolpen, en i överkant som hakar neråt och en i nederkant som hakar uppåt.

Ta loss den genom att lirka in en flatmejsel i överkant (det finns ett litet jack där som är avsedd för det). Lys med ficklampa och lirka in mejseln under blecket och lyft det uppåt för att lossa haken och kunna dra insatsen utåt.

Själva rullen innehåller en fjäder (precis som en vanlig rullgardin) och är fäst i plasten i insatsen. Problemet är att plasten är svag och spricker lätt.

Nya kostar kring 2000 kr styck (helt otroligt, när man ser den känns kvaliteten som värd 40 kr ungefär), så det är värt att reparera dem om man kan. (1500 + frakt på Schmiedmann)

Ofta spricker plasten i nederkant, och då släpper fästet för rullen. Nederkanten på rullen är ett platt stift som ska hållas fast av plasten, annars rullar inte gardinen tillbaks utan "fladdrar fritt".

Jag har limmat ihop sprucken plast i mina med superlim och använt en liten bit av en colaburk för att tillverka en ny hållare för stiftet. Ingen jätteseriös reparation, men den fungerar och sparar ca 4000 som två nya smågardiner kostar.
Jag klippte sönder en ölburk och vek metallen dubbel. Sedan slog jag en mejsel igenom plåten för att göra en skåra som stiftet från rullen kan sitta fast i.

Sedan limmade jag fast metallen med kontaktlim på insidan av plasthållaren. Man får vara lite noggrann med att metallen inte har vassa kanter som kan fastna i gardinen.

På bilden kan man se den sönderbrutna plaständan närmast, men min reparation i form av en blå metallbit från en ölburk, med stiftet från rullen som hålls på plats (inte kan rotera).

Slutligen klippte jag sönder plastlocket på en potatisgratängförpackning och limmade fast som bottenstycke. (som någon tidigare klåfingrig person brutit loss och haft bort.) På bilden ser man rullen helt öppet, det ska vara ett täcklock/bottenstycke över, för att dels skydda mot smuts och göra den vridstyvare.

Känns rätt bra att laga gardinerna med potatisgratäng och öl! Haha :)

Länk

Klickbar länk: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.