|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Ja utökat kluster har jag i specen. Glömde jag skriva med. Är ju det att andrahandsvärdet blir ju betydligt högre med M-sport och mer eftertraktat. Och det e ju snyggare helt klart. Så frågan e ju om det inte är värt dom 20k. Skulle inte byta det mot Navi iaf. Då hade jag klämt in Navi ändå. Enda anledningen till att ta bort M-Sport e ju att spara några slantar... Men bara man inte ångrar sig isf... hhmm |
|
| XDrive har hydraulisk styrning istället för elektromekanisk som de bakhjulsdrivna bilarna har. F10/11 fick mycket kritik när den kom 2010 för att styrningen var lite död och utan känsla jämfört med E60/61 som har hydraulisk styrning. Så de flesta brukar uppskatta den hydrauliska styrningen mer. Jag provkörde en 520d xDrive och jag tycker att den känns lite bättre än den elektromekaniska styrningen. | |
|
Saker jag uppskattar att min bil har: Rattvärme Adaptiv farthållare Backkamera Extra cigg-uttag USB-ingång /Näckrosen I rather go ponding |
|
| Kupévärmare istället för M-Sport var givet för mig och du kommer att älska det. Tillhör också dem som tycker att med LCI:n är behovet av M-sport betydligt mindre, dessutom tappar du en av få karossändringar på LCI med M-sport nämligen vecket innanför strålkastarna. | |
|
3DZ, är koden för utan modellbeteckning. Hade även lagt till 575 Extra 12V-uttag, Shadowlinelister håller sig fina så länge du undviker vissa avfettningsmedel, typ miljöavfettning eller extra stark avfettning. Kupévärmaren för 17 000 kr måste vara ett av de mest meningslösa tillvalen. Har det på min 530, men har aldrig någonsin använt den. Jag hade tveklöst valt nuvarande spec med M-sport, framför värmare eller navi. |
|
|
Sticker ut hakan och påstår att om du avverkar bilen om 2-3 år kommer du ha lättare att sälja den med värmare och navi än M-sport utan dessa val. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Jag ställer mig tveksam. Förövrigt, köper man en bil för eget bruk, eller för att eventuellt göra den marginellt mer lättsåld flera år senare. | |
|
Ja man köper ju bilen för sig själv. Inte för att vara lättsåld sen. Men Navi och värmare e ju trevliga grejer. Men värmare känns overkill då bilen blir varm så pass fort tycker jag. Våran 320d blir varm fort iaf. Kanske inte motortempen då men kupén iaf. Sitter ju en elektrisk värmare som startar när bilen startas för att hjälpa den upp i temp fort. Så är mycket pengar för att få dieselvärmare tycker jag. Navi skulle jag kanske använda några få gånger per år bara. Så det känns som bortkastade pengar när det finns bra navi i telefon. Frågan e bara om man ska ha M-Sport eller inte... Utan det svarta taket så behövs ju egentligen inte panoramataket heller. Det valde jag för att det blir svart inredning med svart tak o extra mörka tonade rutor. |
|
| Har skrivit i någon annan tråd, men tål att nämnas igen. Personligen så är jag grymt nöjd med 6wb instrumenteringen! | |
| Vad är 6wb instrumenteringen? | |
|
6WA = Kombiinstrument med utökad omfattning. 6WB = Multifunktionell instrumentdisplay. Länk |
|
|
Jag har redan ganska många tillval på min nya beställning. Om jag skulle ha valt till något ytterligare så hade det blivit comfort access och adaptiv farthållare. Sedan är jag väldigt nöjd med tillvalet adaptiva stötdämpare. Det verkar inte vara så måna som har dem men jag skulle inte vilja vara utan. |
|
|
Gorban - det kanske kommer med åldern... :P Har åsså adaptiva stötdämpare och de har ju blivit ännu bättre med LCI:n. Maken till komfort i denna storleksklass får man leta efter. Kör man mycket landsväg, är detta tillval enligt min mening nästan en no-brainer. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Hur upplever ni de adaptiva stötdämparna på f11över fartgupp, potthål och krängning i kurvor? | |
|
Jag har också beställt VDC, som ju bara kostar 9 9000 tror jag ihop med M-sport. Chassit behöver kanske inte nödvändigtvis bli hårdare, men jag tyckte att comfort+ ihop med 19" funkade riktigt bra. 6WB tycker jag är en grej som gör att bilen känns lite 2014. Snygg implementering med Speedlimit-funktionen också som markerar hur mycket man kör för fort också. Men ta alla rekommendationer med en nypa salt och känn efter vad du själv behöver. Vissa skulle säga att den adaptiva farthållaren är det första krysset. Själv har jag haft två bilar med just den funktionen och tycker inte den funkar något vidare i Stockholmstrafiken. Frugans / dotterns "måsten": • xDrive • Panoramaglastak • Backkamera • Läderklädsel • "Funka med iPhone" Egna top 3 måsten (utöver comfortpaketet): • M-sportpaketet • Navigationspaketet • VDC Jag trodde komfortstolen skulle vara ett sådant tillval, men jag sitter väldigt bra i BMWs sportstolar, plus att 5:ans starka sida inte är innerutrymmen och med två bilbarnstolar så tar den lite för mycket plats. Den är annars förhållandevis billig om man ändå valt M-sport. |
|
|
Silvermet M-pkt Exklusivläder 'Nappa' Svankstöd DAB Kupévärmare 518d + mer utrustning? |
|
|
ok du menar lcd/led instrumenten. Tycker man tappar känsla med dom. Men dom e fräcka. 518d är absolut inget alternativ då jag tycker 118d e lite slö. Och exlusivläder nappa är inget alternativ när man har barn då det är ett tunnare skinn som tål mindre. Men det adaptiva chassit kanske man skulle kika på... Hur fungerar det rent praktiskt? |
|
|
Jag hade lagt till x-drive (då det är väldigt prisvärt just nu) samt svart innertak om du tar bort M-pkt. /Rickard |
|
|
Vill slå ett slag för exklusivlädret! Det är inte tunnare, utan bara en annan sida av huden som används gentemot det "vanliga" lädret. Nappavarianten är därför mjukare, och mer följsam än standardlädret. Nappa är i sig slitstarkt men eftersom det just är undersidan som används som råmaterial måste man vara mer noggrann avseende skötsel. Personligen är det extremt vanebildande; det är verkligen skönt att sitta på och ännu har jag inte haft problem med nedsmutsning - trots ungarnas härjningar... ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Klabe: de variabla stötdämparna fungerar jättebra på dåliga underlag som kullersten och räfflig snö. Rena potthål slår rätt hårt ändå. I normalläget, som heter Comfort numera, flyter man fram på motorvägen. Det är samma lösning som BMW har på Rolls Royce. När det blir kurvigare vägar lägge man i Sport eller Sport+ och bilen styvas upp, styrningen blir trögare och gasresponsen direktare. Tyvärr finns det inga aktiva krängningshämmare till 520d men det har Narvselius på sin bil. Inte för att min bil kränger för mycket i kurvorna men det hade inte varit fel att ha dem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.