AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.448

Beställt F11. Frågor om spec...

Sida 1 av 3
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Hejsan.
Har precis beställt en ny 520D Touring F11.

Men funderar lite på om man verkligen ska ha M-Sport paketet (Har det på specen idag)...?
Vill ha ratten, chassit, sportstolar med helskinn, innertaket och 19"
Så om man lägger till det o skippar M-Paketet så sparar man ca 30000:- har jag för mig.
Vilket då blir slutsatsen att man betalar 30k för endast utvändiga kjolar. Vilket iofs lyfter hela bilen utseendemässigt.

Vad säger ni?

Annars så har jag specet den med:
M-Sport paketet med 19"
Kofortpaketet
Automat
Silvermetallic
Panoramatak
Svart helskinn
Kurvljus
Helljusassistent
HiFi ljud (Men ska nog ändra till HK)
Drag
Alu runt rutor
Alu slät invändigt

Nåt ni tycker jag har missat eller så?
G.
39
G.Gecko
Beställt 520DA Xdrive-14
Det är ju en riktigt schysst spec, grattis! Om du har missat har missat något kan du nog bara svara på själv, det finns lika mycket åsikter som bilar...nästan. Själv har jag t ex lagt till Automatisk bakluckeöppning, xdrive, ambient light...

Men som sagt det är bara du själv som kan svara på om du har missat något, sen är det ju förstås både en ekonomisk fråga samt att vissa kombinationer inte funkar. Jag valde bort M-sportpaketet pga att man inte kan ha bränslevärmare då, m-sport chassit försvann då jag valde xdrive osv. Helst hade jag haft en M550d xdrive fullutrustad, men plånboken är alldeles för tunn!
Cr
1.095
Craile
Tackar. Jo jag är nöjd med specen :-) . Men bra och få lite input utifrån.
Jo man kan plocka på hur mycket som helst. Men man måste ju ha viss måtta. hehe
Helst en 550 m-sport som sagt :-)

Automatisk bagagelucka e väl standard?

Men tänkte om det finns nåt prisvärt man missat eller så.
Eller om det finns några andra tips på praktiska tillval eller så.
G.
39
G.Gecko
Beställt 520DA Xdrive-14
Automatisk bagagelucka=dra foten under med nyckeln i fickan så öppnas den, även nyckelfri öppning av vanliga dörrarna. Det enda jag verkligen skulle rekommendera är att lägga till bränslevärmare (har det nu och kommer aldrig att beställa utan igen) funkar dock bara om du skippar M-sport paketet.
Bra spec, men exteriörlister i alu kommer se heltokigt ut. Shadowline passar betydligt bättre.

Hade möjligtvis även valt en lite roligare exteriörfärg.

Hade även lagt till, 3DZ Utan modellbeteckning.
Cr
1.095
Craile
Hade gärna valt Shadowline men dom listerna går inte hålla rent.
Dom ser flottiga ut och oljiga typ hela tiden.
Min morsa o styvfar har det på sin 1-serie med M-paket.
Dom ser inte kul ut. Han är jätte petig men kan inte hålla dom fina. Och ångrar sig grovt. Och jag vill inte putsa på mina lister varje dag.
Silvermetallic tycker jag ser stilrent ut. Och lätt att hålla efter också.
Finns ju inga kul färger med M-Paket.
Alla har ju vit o svart så det e ju inget kul. Plus att dom ser skitiga ut typ jämt förutom när det är nytvättat.
Sophistogrå ser svart ut förutom i solljus. Och då återstår bara (gubba) spacegrå och tråkiga marinblå som var och varannan V70 har.
Fattar inte att man inte kan välja bland alla färger som man kan välja utan M-Paket... Hel kass!
Jag hade velat ha Kallistogrå. Men gick inte med M-Paket

Vad är 3DZ? Utan modellbetäckning har jag valt.
Cr
1.095
Craile
Finns ingen aut bagagelucka i tillvalslistan förutom den som är standard.

Kanske ska ta Shadowline lister ändå.... Men blir ju ett evigt putsande bara. E ju mindre sugen på det.
mi
195
michael561
BMW 118iM -17
Gecko menar nog comfort access då kan man öppna bagageluckan med en fotviftning under stötfångaren.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag hade valt bort det och lagt till navi istället.
Exteriörlister i alu på mörk bil är snyggt, riktigt snyggt.
Personligen tycker jag att de mörka listerna gör bilen väldigt mörk och detaljlös men jag är ju iofs inte riktigt kompis med svarta njurar och svarta optikpaket heller.
Alu framhäver linjerna på ett snyggt sätt och får det inte att se så lång och platt ut från sidan. Välj gärna till rails i alu också.

Det bli nog en kanonfin bil, grattis!
Har du sett den imperialblå med M-pkt i solen? Inte alls som de vanliga marinblå bilarna utan mycket snyggare, passar fint på 5-serien.
Jag hade tagit Sport och Navi paket istället för M-sport. LCI ser bra ut utan M-sport och 520d är ändå ingen sportbil.
Jag hade också funderat på lägga till x-drive, som just nu bara kostar 9900.

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Trots att jag själv har M-sport på min, så håller jag nog med föregående talare. Vill man få det bästa ur en 5:a och ändå hålla sig inom en budget så hade jag hellre kört Sport och Navi istf M-sport. Speciellt om du ändå skall köra med Aluminiumlister, samt att du vill ha lite "roligare" färger!

Och håll dig till 18-tummarna; skön komfort och ändå helt ok utseende! Och det blir en slant över i kassan... :)

----
BMW CS/SC #6212
Jag håller med Narvselius och BlackMunichWagon. Dock håll kvar vid Glaciärsilber. Silver är alltid snyggt och numera är det få som väljer silver så du kommer stå ut med en silver LCI.
G.
39
G.Gecko
Beställt 520DA Xdrive-14
Kul att se alla kommentarer, tror att frågan varit uppe i en annan tråd men vi kan återigen konstatera hur olika vi resonerar. Verkar vara flera som prioriterar navi, skulle aldrig betala 30000 för något som jag kan köpa lika bra( bättre?) för 4000. Sen håller jag med om att det är snyggare när det är integrerat, men tyvärr räcker ju pengarna inte till allt. Pratade nyss med en kompis som också beställt en F11 Xdrive, han valde också bort M-sport till förmån för bränslevärmare, han har en bakhjulsdriven 520d M-sport idag...

Visst är det tur att man kan bygga bilen själv nr man beställer en ny då kan alla få det man vill ha! eller prioriterar iaf...
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Gecko - Navin kostar 20.000:-, så det är lite mer humant numera och dess funktioner är riktigt bra - speciellt om man väljer till RTTI. Inte för inte har BMWs Navigationssystem utsetts till marknadsledande.

----
BMW CS/SC #6212
För att fortsätta, så här skulle min "tjänstebilsspec" se ut.

Jatoba metallic B65 11 400 sek
Läder Dakota Venetobeige (Del av Sportpaket) LCDF 0 sek
LM Fälg V-eker 328 18" 2K2 0 sek
Komfortpaket (Del av Navigationspaket) ZRS 0 sek
Navigationspaket ZNP 20 500 sek
Sportpaket ZSP 28 900 sek
Automatisk växellåda med Steptronic 205 22 000 sek
Dragkrok infällbar 3AC 12 500 sek
Extra 12 Voltsuttag 575 600 sek
HiFi Högtalarsystem 676 5 200 sek
M Lädersportratt 500 sek

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Ska du köpa bilen privat?
Viss utrustning är ju ett måste men är det tjänstebil eller förmånsbil kan du ju strunta i det och plocka ihop en spec. som passar just dig.
Det är ju inte du som tar smällen när den ska bytas in.
Cr
1.095
Craile
Navi har jag inte så mycket nytta av känner jag. Dom få gånger jag känner det behövs så kan jag lika gärna använda gps i telefon.
Och X-Drive funderade jag på. Men så får man en helt annan styrning på bilen.
Seg, trög och vibrationskänslig med sämre känsla. Då gick det också bort.

19" vill jag ha på den. Har 19" på min F31. Skulle helst ha 20" på 5:an ;-)

Tycker också att LCI är snygg även utan M-Paket. Men när jag räknade på det så skulle jag spara så pass lite i leasingkostnad på att ta bort det så det kändes inte värt det. Tror det skilde 650 kr i månaden bara.
Och det kan jag allt offra känner jag för att få det snygga utseendet.
Cr
1.095
Craile
Såg nu när jag räknade igen att det skiljer bara 20k mellan M-Paket och utan.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag hade också valt sportpaketet framför M-sport om det innebar att jag kunde klämma in navigationspaketet istället. M-sport gör ju vissa andra tillval billigare, som t ex VDC. Väjer man bort M-sport tycker jag det kan vara mer rätt med kromade lister. Däremot hade jag prioriterat 19-tummare. Tycker det är ett "krav" för att fylla ut hjulhusen någotsånär, och sticka ut från övriga tjänstebils 520d :)

Instrumentkluster i någon utsträckning hade jag också kryssat. Även en uppgradering till HK som du själv redan är inne på tycker jag är ett vettigt tillval. Jag hade definitivt valt till xDrive för endast 9 900. En "no brainer".

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.